NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2001-11-23

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2001-11-23
Skrivet av: Christina Blanck skrivet 1999-08-15, 21:44
Hej!
Jag undrar om någon vet vad Arvkammaren var för något. När jag beställde en kopia av en bouppteckning från Härnösands landsarkiv, visade sig dokumentet inte vara en vanlig bouppteckning utan snarare ett fattigbevis där den som undertecknar har invändningar mot den avgift som Arfkammaren begärt. Det hela utspelar sig i Gävle 1791. Mitt problem är att den avlidnas namn inte framgår av dokumentet (enl bouppteckningsregistret är det hökare Neubergs änka, men jag behöver hennes namn för att veta om det är rätt person).
 
Jag tänkte att det kanske kunde finnas mer uppgifter att få fram hos denna Arvkammare. När jag frågade landsarkivet svarade de att det var en avdelning under Stockholms Rådhusrätt. Gick därför till Stockholms stadsarkiv men där kände de inte till någon Arvkammare utan trodde att det gällde Förmyndarkammaren. Men för att inte slösa tid på att leta där om det är fel undrar jag nu: Varför skulle Förmyndarkammaren under Stockholms Rådhusrätt ha något med en bouppteckning i Gävle att göra? Borde det inte vara någon motsvarighet under Gävle Rådhusrätt i stället? Hoppas någon kan leda mig på rätt spår.
Mvh Christina