NULL Skriv ut sidan - Var hittar jag bouppteckningen?

Anbytarforum

Titel: Var hittar jag bouppteckningen?
Skrivet av: Jörgen Tollesson skrivet 2003-05-29, 13:04
Et trykt register til skifter (bouppteckningar) frå Kville herred (Kville, Bottna og Svenneby sogn) i Båhuslen fins på landsarkivet i Gøteborg. Det omfatter tiden t.o.m. 1839.
 
I landsarkivets register som er sortert på etternamn fins også enkemannen med når skiftet er etter kona, men enka er ikke notert i registeret når skiftet er etter mannen. I etternamnsregisteret fins også slektninger med slektsnamn (altså ikke patronymikon) som er nevnt i skiftet.
 
Landsarkivet har også et fornamnsregister for mennene, men det ser bare ut til å inneholde skiftene etter avlidne menn, altså ikke de menn som er notert i skiftet etter avlidne koner; når skiftet er etter kona er mannen altså bare notert i etternamnsregisteret, men ikke i fornamnsregisteret.
 
Landsarkivets register er ikke sotert på garder. Søker en etter skifter frå en bestemt gard, så må en altså bla igjennom hele registeret.
 
Jeg har også et eige register for perioden 1840-1859, altså luka mellom landsarkivets register och SCB-utdragene frå d?dboken (som begynner i 1860). I mitt register har jag alltid notert begge makene, uansett hvem av dem som er d?d. Når dette registeret er renskrevet skal det sorteres på garder och publiseres i [color=0000ff]Båhusarkivet[/color] (www.skagerrak.net/bahusarkivet.html).
 
Det er også tenkt at jeg skal kontrollere landsarkivets register (som jeg har en kopi av) mot originalene og komplettere med alle saknede koner, og deretter sortere også disse skiftene på garder og publisere det i Båhusarkivet. (Men spør ikke når det blir klart...)