NULL Skriv ut sidan - Sökprogram för förbundets CD-utgivning

Anbytarforum

Titel: Sökprogram för förbundets CD-utgivning
Skrivet av: Christer Gustavsson skrivet 2002-10-31, 15:55
Eftersom Släktforskarförbundet nu har kommit ut med tre användbara CD-skivor, ”Sveriges Dödbok 1950-99”, Svenska Ortnamn 1999 och Sveriges befolkning 1970, så tycker jag att det är bra att väcka en diskussion om sökprogrammets användargränssnitt och funktionalitet. Om jag förstått informationen riktigt så används samma utvecklare som för Söder/Klara/Gamla Stan så det är möjligt att göra vissa paralleller. I samband med att förbundet efterlyste synpunkter på ett tilltänkt sökprogram hade jag en kort mailväxling med Carl Szabad.  
 
Eftersom jag själv inte är utvecklare, väljer jag att peka ut ett par önskvärda beteenden som brukar vara vanliga för Windows-program.  
? Viktigt att kunna förminska och förstora samt förflytta fönstren, även applikationsfönstret, på skärmen. Naturligtvis också att minimera, maximera och stänga fönstren.
? Det är bra att markören ändrar form för att visa att en text eller ikon är klickbar (jmf Klara och Söder)
? Bra att ikonens användningen visas i klartext när markören hållits över ikonen en kort stund (tool tip)
? Saknar användning av jokertecken (mönstertecken, wild card) vid sökning, dvs att t.ex. sökning med Borger* och Borger ger olika resultat. Ger också möjlighet att söka på t.ex. Syl*an om man inte vet om det ska vara v eller w.
? Tillgång till kontextkänsliga funktioner med högerklick
? Använd funktionstangenter och kortkoder, t.ex. använd F1 för hjälp, Esc för att stänga samt de klassiska exemplen Ctrl-C, Ctrl-X, Ctrl-V, Ctrl-P
? Önskar möjlighet att sortera om sökresultatets kolumner beroende på hur man vill använda resultatet
 
Är det någon mer användare som har förbättringsförslag till kommande CD-utgivningar?