NULL Skriv ut sidan - Sveriges befolkning 1930

Anbytarforum

Titel: Sveriges befolkning 1930
Skrivet av: Olle Lundstedt skrivet 2010-09-05, 18:39
Roligt läsa att fler än jag är intresserad av 1930-års folkräkning i en databas.
 
Juridiskt.
Ingelas konspirationsteori är intressant, men knappast mer än en sådan.
Vi har i annan tråd för ca ett år sedan diskuterat det här med vad som får läggas ut på Internet och inte. Min korta fråga om var det i PUL det står att man inte får lägga ut icke känslig information, fick jag aldrig svar på. Antagligen för att det står väl inget om det i PUL.
PUL är väl till för att skydda känslig information, som exempel har nämnts etnisk tillhörighet.  
Om det hade stått i PUL att man inte får nämna var folk bor och vad deras födelsedatum är, ja då hade vi väl inte haft Eniro/Hitta och Upplysning.se med dessa data på Internet.  
Ibland har jag känslan av att det handlar om det här med att det som inte är tillåtet, är förbjudet istället för som i andra kulturer att det som inte är förbjudet, är tillåtet
 
Tekniskt
Carl menar att det inte är möjligt att OCR-tolka handskriven text. Men här har Carl för en gångs skull fel. Efter att googlat lite ser jag att det visst finns program. Frågan är hur bra de är idag. Carl har tidigare visat ett kreativt tänkande, kanske dags för det igen, Carl?
Det finns vissa saker som talar för att det kanske går att OCR-tolka de handskrivna folräkningsdokumenten. De är skrivna på ett formulär, alltså har informationen alltid samma plats. Det är ett begränsat antal personer som har fyllt i dessa formulär, alltså borde det inte vara omöjligt lära ett program tolka en viss skribent rätt. Sedan är det en synnerligen begränsad databas som behövs. Alla svenska för- och efternamn samt ett antal orter.
 
Däremot tror jag kvaliteten på SVARs skannade dokument är för dålig som bas för en hyfsad OCR-tolkning. Alltså, kanske vi kan övertala ArkivDigital att fotografera originalen?
 
Organisation
Min första tanke var att gänget hos Släktforskarföreningen som producerat den nya dödboken skulle fortsätta med folkräkningen. I vilket fall så behöver ett sådant här projekt en professionell projektledning och ekonomiska resurser. Från SVAR lär vi, av juridiska själ?, inte få hjälp. ArkivDigital?