NULL Skriv ut sidan - Smedskivan och dess källor

Anbytarforum

Titel: Smedskivan och dess källor
Skrivet av: Michael Lundholm skrivet 2005-10-05, 07:50
Hur står det till med Smedskivan4 och källhänvisningarna egentligen? Eftersom jag inte gått igenom mer än ett handfull personer som intresserat mig skall jag inte generalisera. Men jag vill utifrån ett fall väcka en diskussion.
 
I Smedskivan4 påstås det att Anders Persson Knapp (1801-1840) är son till Peter Rolig (1774-1824) och Anna Maria Larsdotter Lustig. Jag är ganska säker på att det stämmer; det är nämligen jag som framfört denna hypotes. Det har skett i två diskussioner här på AF (dels Ådalsliden dels Smedsläkten Rolig).  
 
Problemet är dock att medan Smedskivan4 framför detta som ett påstående så skulle jag vilja hävda att det är en hypotes som ganska säkert är korrekt. Det finns indiciekedja som är ganska så säker. Däremot finns det ännu inte (såvitt jag vet) någon direkt belägg för att påståendet skulle vara sant. Jag har inte och känner inte till att någon tex skulle ha hittat Anders Perssons födelsnotis än mindre hans födelsort. Även om Anders är son till detta äkta (? vigselnotisen har inte heller hittats) par vet vi inte om han bara är det till Peter eller Anna Maria. Att Anders Persson Rolig är identisk med Anders Persson Rolig är en slutsats som också bygger på indicier. Det finns alltså en viss (kanske tom betydande) osäkerhet.
 
Just den här uppgiften kan jag bedöma; andra inte. Men osäkerheten på denna punkt får mig att undra vilken trovärdighet påståendena på skivan har? Eftersom källorna inte redovisas är det också svårt att kontrollera uppgifterna.
 
Det skulle vara intressant att höra hur de ansvariga inom FSS har resonerat kring problemet med källhänvisningar på skivan och dels hur man resonerat kring problem av den typ som jag redovisat ovan.  
 
Är det inte dags att inför nästa utgåva satsa på kvalitet och redovisa källorna betydligt bättre samt även  få med notiser om osäkerheten i uppgifter som ovanstående snarare än att få med fler namn/personer/släkter?