NULL Skriv ut sidan - Saknade CD-skivor

Anbytarforum

Titel: Saknade CD-skivor
Skrivet av: Bernt Bergkvist (Swetrot) skrivet 2004-05-20, 01:43
Jag tycker inte att vi skall begränsa oss till CD-skivor. Det viktigaste tycker jag är att vi digitaliserar och möjliggör sökningar i olika register. Dessa måste sedan samlas någonstans och en myndighet borde kunna ta ansvar för att bevara sådant material.
 
Idag är digitaliseringen rena rama vilda västern, med många lokala projekt som presenteras med mycket varierande kvalitet och nytta. Därtill finns det mer genomarbetade projekt som ibland visar sig vara riktigt viktiga, men ibland kanske man skulle funderat på att ha använt tiden till något annat.
 
Med bakgrund av vad som sker på marknaden i Sverige tycker jag att det finns några förhållandevis lätt identifierbara områden att ge sig i kast med:
 
1: Med tanke på att Genlines arbete skrider framåt blir de klassiska kyrkoböckerna fram till 1890 allt mer tillgängliga. Men modernare material efterfrågas ständigt av nya forskare. För den som är ung idag är det heller inte osannolikt att man redan är 4-5 generationer tillbaka när husförhörslängderna slutar. Och vem vet egentligen var mormors mormor var född innan man släktforskat? Dödskivan och Sveriges befolkning 1890 samt 1970 är tre bra milstolpar, men det känns som att en ytterligare en folkräkning från 1930 eller så skulle vara bra komplement.  
 
2: Elgenstierna och Örnberg är två standardverk som borde bli sökbara digitalt. Det finns fler verk som vi också borde fundera över att helt eller delvis digitalisera som t.ex. Släkthistoriskt forum, Svenska Antavlor och årsböckerna.
 
3: En stor rejäl nyckel in till kyrkoarkiven borde vi också ha. Jag tänker mig sökbart register med alla gårdsnamn och rotar i alla Sveriges församlingar, med redogörelser för förändringar i namn för församlingarna, sammanslagningar och uppdelningar. Så att man verkligen kan hitta sitt ställe man letar efter. Men också redogörelser för församlingarnas förändringar i omfattning. Det finns exempel på många gårdar som genom århundrandena kommit att tillhöra både tre och fyra församlingar redan under husförhörslängdernas tid. Kan man dessutom koppla detta till SVAR:s arkivförteckning med angivande av sidnummer i den mikrofilmade längden så kanske det kan bli riktiga stordåd när det inte finns någon som helst ursäkt att INTE slå upp originalkällan. Men det är mycket jobb med det, kanske lika mycket som Namn åt de döda.  
 
4: Tänk på att dela med er redan idag. Runt om i Sverige ges det årligen ut många hyllmeter släktforskningsmaterial i form av hembygdsböcker, föreningstidningar för alla släktforskarföreningar, släktutredningar och annat intressant material. Många tiotusentals sidor som trycks i små, små upplagor och riskerar att glömmas bort. Lösningen är att digitalisera materialet också. Samla allt detta på en släktforskningsportal och låt oss bygga ett sökbart digitalt bibliotek. Det behöver inte vara fritt den första tiden, men när upplagan av det tryckta är slut, eller när tidningen är ett år gammal, är det ju skönt om den som söker informationen lätt kan hitta den.