NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 29 juni, 2012

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 29 juni, 2012
Skrivet av: Stefan Zylberstein skrivet 2011-05-27, 09:58
Jag har också sett exempel på folk som bevisligen finns inne, hittas inte vid sök. Fastän jag söker förtvivlat på olika stavningar etc...  Men sen dyker de upp vid ett helt annat sök...
Jag har länge funderat om det är sökmotorn som fallerar, eller registratorerna som var ojämna. Här i tråden framkommer det klart att det är manuella registratorer. Då får man väl ta hypotesen att det är de som fallerat med jämna mellanrum. Vilket är iofs mänskligt och faktiskt väntat.
Ett annat exempel är att vissa omgångar hittade jag massvis med Carl, men knappast någon Karl, men nästa årtionde var det tvärtom. Präster som försöker normalisera eller registratorer som försöker normalisera? Tydligen registratorer...
Lärdom? Får du träff fint och rent, och omständigheterna i övrigt stämmer, är det förträffligt.
Får du inget träff - sök vidare, olika stavningar etc...  Kanske om du vet en släkting sök på släktingen istället...  Med liite tur hittar du så småningom...
 
Problemet är möjligen att ibland får man träff, det ser rätt ut - men KAN alltså vara fel ändå. Om inte annat så var det vanligt att de hade samma förnamn i flera släktled. Pojkar brukade ofta heta Carl osv...
Så häng inte allt på en tillfällig träff fastän det ser rätt ut. Man måste ha flera samstämniga indicier innan man kan fastslå träffen som ett faktum.
 
Några funderingar.