NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 29 juni, 2012

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 29 juni, 2012
Skrivet av: Eva Dahlberg skrivet 2010-12-23, 15:31
Jodå Jesper, det är rätt vanligt i Norrbotten i de sk. folkräkningarnabåde 1890 och 1900. I SCB-utdragen är det helt enkelt rätt vanligt att man inte var mer noggrann, de var ju inte till för att ange korrekta uppgifter om födelseplats - inte ens för att ge korrekta utdrag av hfl, utan det handlade om antal personer boende i församlingen vid slutet på det aktuella året. Man var i vissa församlingar inte heller så noga med om familjesammansättningen var rätt heller i styvfamiljer i avskrifterna till SCB.  
 
Jag har på annan ställer i mer kåserande och raljerande form för flera år sedan skrivit följande Om jag skulle tro på uppgifterna som finns i de s.k. Folkräkningarna har morfar bara helsyskon och familjen heter dessutom något annat i efternamn (Granberg i stället för Sandberg). Hans mamma har av någon anledning bytt namn eftersom hon och hennes far och syskon har ett när hon är ung (Lindholm) och hon har ett annat (sitt riktiga Lundholm) som vuxen enligt folkräkningen. En annan släkting är född i fyra olika församlingar enligt de fyra folkräkningar jag hittat henne i, hennes barn i två olika. Prästen var inte så noga och sedan var inte de som lade in det så noga, det är nämligen inte samma uppgifter som i SCB-utdraget som i sin tur skiljer sig från husförhörslängden. Flera släktingars familjebilder ser lite konstiga ut eftersom de är inne på sina andra eller tredje äktenskap och barnen har fel föräldrar i folkräkningarna. En skånsk släkting heter av någon anledning sitt efternamn i förnamn.
 
Det som folkräkningen/Sveriges befolkning 1880-1900 kan visa med någon säkerhet är var någon bodde i slutet av december det året, inte något annat. Övrigt var inte avsikten med utdraget/avskriften.
 
De är ändå bra sökhjälpmedel för att hitta ledtrådar var någon tog vägen som man tappat bort, om man sedan går in i hfl och se efter vad som egentligen står.
 
Hälsningar,
Eva