NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 14 mars, 2013

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 14 mars, 2013
Skrivet av: Jan Lodin skrivet 2013-02-12, 02:12
Jag undrar dels hur soldater dödförklarades under Karl XII;s fälttåg, dels om det var vanligt att armén lämnade en stridsplats utan att ta hand om sina sårade eller döda. Detta med anledning av en släkting till mig som enligt en uppgift lämnades kvar efter artilleribeskjutning i Norge. Men först en bakgrund.
 
Det Stora Nordiska kriget innehar att den svenska krigsledningen tvingades till nya beredskaps- och rekryteringsmodeller. Frivilliga och tillfälliga förband uppsattes redan 1700 genom så kallade tremänningsregementen.
 
 1711 återuppsätts dalaregementet med nya rekryter. Med finns också min släkting Olof Karlsson Gök som samma år har tecknat ett femårskontrakt som soldat. Samtidigt sätts det så kallade femmänningsregementet upp  under befäl av överste Coyet.
   
Reservregementet hade främst till uppgift att sköta transporterna. Men många av Coyets reservister stred också i Tyskland tillsammans med de reguljära förbanden. Under 1715 återvände dock de de flesta till Coyets regemente.
 
I soldatakten för Olof Karlsson Gök nämns att han 1714 varit sjuk l Wissmar men blivit friskförklarad. Eller som det kort noteras i  GMR (generalmönsterrullan) 1714: ”Sjuk förd till Wismar, numera frisk därstädes. Kommenderad.”
 
Sommaren 1715 förläggs dalaregementet till ett område vid Öresund . 1716 deltar regementet  i striderna i Norge och intagandet av Fredriksvald. 1)
 
Enligt min mening ägde Olofs sista strid rum  i Norge 1716. Men enligt centrala soldatregistret skulle soldaten Olof Karlsson Gök ha beviljats avsked från armén 1716 .  2)
 
Att kompanichefen under pågående strider skulle skicka hem en frisk soldat förefaller otroligt och det står inget om detta i rullan vad jag har kunnat se. I stället har följande skett.
 
I Dalregementets rulla genomgången i prästgården i Frenefors julaftonen 1716 står att Göks tjänst blivit vakant efter det att Olof Carlsson noterats som    ”Efterblefven på Lÿska batteri”. 4)
Av GMR 1618 upprepas detta i samband med att ersättare rekryterats i september 1716. 5)
 
Det finns bara en rimlig tolktning av ”Lÿska batteri” enligt min mening. Den måste ha bäring på  generallöjtnanten Barthold Heinrich von L?tzow som 1716 och 1718 förde befälet ”öfver trupperna i det sunnanfjällska Norget mot Karl XII”. 6)
 
Olof Carlsson Gök återvänder således inte till hustru, barn och gård i Östansjö. Och han dör följaktligen inte heller 1779 hundra år gammal, i Ore som soldatakten anger.
 
Datum för död 1779-01-16 i Ore (W) har inte kunnat styrkas av Ore dödbok Med största sannolikhet stupar Olof Carksson Gök i  i Norge 1716, efter att ha blivit kvallämnad av armén vid beskjutning av norskt   artilleri. Men han blir inte i dödförklarad och Sara Gudmundsdotter Florea,  hustrun, är följaktligen inte noterad som änka eller omgift fram till sin död 1743.  3)
 
Jag undrar om någon känner till striderna i Norge 1716, om det var vanligt att man lämnade kvar sårade eller döda och om det finns någon annan tolkning av ”Lÿska batteri”?  
 
Källor:  
1)DALREGEMENTET OCH DEN SVENSKA KRIGSHISTORIEN En kort orientering Av: PO Nordell, Falun, Nätet
2) Soldatakt för Olof Carlsson (Gök) i Centrala soldatregistret av  Bengt Hammare, Falun.
3)  Ore HFL (husförhörslängd) Ore HFL 1740-1750 A I:3 (s 16/AD-bild 20)
4) Rullor Dalregementet 1716, volym 5, Generalmönsterrulla (RA-bild 53-): Orsa kompani;Ohre socken ; ”Nr 537/87 Oluf Carlsson Giöök. ”(RA-bild 70)
5) GMR Volym 99. Dalregementet 1718. Orsa kompani (RA-bild 339): Nr 537/87 Giöök i Orsa. Olof Carlsson, ”Efterblefven på lÿsta bater d. Istället f (--)t in Septemb 1716 Erik Ersson, 26 åhr 9: , FDalarne”
6) Nordisk Familjebok (Uggleupplagan)