NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 20 november, 2012

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 20 november, 2012
Skrivet av: Sigfrids Leif Mörkfors skrivet 2010-09-02, 20:31
Nu har det gått 26 år sedan jag påbörjade utmaningen att hitta Nils Forsner och hans härkomst. Nyligen tog jag ett steg närmare men han fortsätter att agera utanför kyrkböckerna på ett sätt som för mig saknar motstycke. Vad ska jag tro om denne man? Var han resande? Ett spöke?
 
Den 18 december år 1744 föds det i Gessberg, Norrbärke ett barn som döps till Aron. Föräldrarna uppges vara:  
Nils Forsner, betjänt vid Stjärnfors bruksgård i Ljusnarsbergs socken och dess fästekvinna Anna Eriksdotters barn från Tillberga socken, vilken kvinna till Gässberg i Norrbärke anlänt med detta sitt framfödda foster hos Olof Andersson i Gässberg. Denna Forsner har lovat så munteligen som skrifteligen att ingå äktenskap med denna Anna Eriksdotter sin lägerkvinna vilket äktenskap blev fullbordat och dessa sammanvigda 1745 12/11.  
Allting gott så långt men i Norrbärke hfl finns ingenting att hämta om paret.  
Nästa steg blir naturligt Stjärnfors och Ljusnarsberg men där finns ingen Nils i hfl. Jag går då igenom hela Ljusnarsbergs mantalslängd, ingen träff. Däremot en Christina Forsner men hennes far Anders Forsberg har ingen son Nils enligt bouppteckningen när denne dör i Västerås. Besöker då Stora Kopparbergs arkiv där Stjernfors bruksarkiv finns men inte heller där någon Nils. Stopp !  
Provar då med Tillberga. Anna Eriksdotter är ju ingen lätt namnvariant och det finns ju några stycken men ingen som kan identifieras som den rätta. Tittar igenom alla män med namnet Erik som har bevarade bouppteckningar men ingen av dem har en lämplig dotter Anna. Stopp här också !  
 
Återstår då att försöka följa sonen Aron bakåt i tiden från då som han som vuxen dyker upp som min ana som kronolänsmannen Aron Hellman(!) i Venjans socken.  
År 1770 inkommer han från Orsa och före dess uppges han komma från Falun. Någon inflyttninglängd finns ej för denna tid, ej heller några hfl. Mantalslängden för 1770 visar dock att jag hamnat rätt för på kvarteret 64 i Övre Elfsborg finns mycket riktigt skogvaktaren(!) Nils Forsner med en hustru samt en son noterade. Återigen ser allt klart ut men när hfl börjar 1775 finns inte Nils och Anna kvar. Inte heller i mtl 1775. Däremot fann jag nyligen en kolgillare Forsner på kvarter 67 i Falu Kristine hfl 1776-1786. Men det är också ALLT som står i hfl, ingen förnamn, inget fördelseår inte ens en notis om tagen nattvard.......
 
Paret finns inte i Falun år 1765. Har gått igenom HELA Dalarnas mantalslängder för år 1760. Där finns tre Forsner. Prästen i Äppelbo socken, som är bror med Christina Forsner oven, en brukskarl i Avesta, Anders Forsner, som inte verkar passa och en prästänka från Härnevi som nu bor i Grytnäs socken. Hennes make härstammade från Torsåker i Gästrikland och tycks inte ha någon bror Nils. Stopp igen !  
 
Av en slump tittar jag åter igenom sonen Arons förehavanden i Venjan och då sonen Nils Gustaf ska döpas i februari 1781 skrivs som dopvittnen ombudsmannen Nils Forsner och hans hustru Anna Eriksdotter från Falun.  
 
Nu då !!!! Husförhörslängd och mantalslängd för 1780, inget resultat! Gräver mig igenom grannsocknarnas dödböcker 1781-1800 (paret bör ju vara till åren nu. Tittar i Sundborn, Vika, Bjursås, Hosjö och Aspeboda. Näpp !  
 
Tar åter kontakt med Storas arkiv men någon skogvaktare med detta namn hittar man inte.  
 
Så helt nyligen, efter 26 års letande, fick en av mina amerikanska kontakter ett napp och hittade honom som död i Davidshyttan, Hedemora den 15 mars 1791, 75 år gammal. Dödboken i övrigt bjuder på de avlidnas födelseår och födelseort, civilstånd m m men för Nils står inget mer än just det ovannämnda, namn plats och ålder, INGET MER......
 
Husförhörslängden för Davidshyttan då, där får jag väl mitt svar!!!! .........Näpp inte ett spår av denne man i Davidshyttans husförhörslängder, varken perioden före hans död eller den som omfattar hans dödsår. Vad är det frågan om ?
 
Så resultatet efter dessa forskarår är synnerligen magert. Har bara parets namn och vet var de fanns 1745, 1770 samt 1781. För Nils nu också var hans befann sig när han dog, men där verkar han ju inte vara skriven!
Födelseåret bör uppenbarligen vara omkr 1716 men födelseort saknar och endast spår efter ett barn, Aron. När Aron tar med sig sin familj från Venjan till Falun år 1788 kan man tro att någon av hans föräldrar ska komma att bo hos eller nära honom men icke !  
 
Har någon stött på denne man? Något annat tips?
 
Nu går det mot 30!