NULL Skriv ut sidan - Pastorsexpeditionernas service

Anbytarforum

Titel: Pastorsexpeditionernas service
Skrivet av: Anders Pemer skrivet 2003-05-09, 06:38
Nåja, jag tillade ju att de uteblivna svaren 1987 kanske ska betraktas som mer kuriösa vid det här laget.
 
Men att tiden hann gå var inte så konstigt. Vartefter svaren på de andra breven kom in verkade det ju vara en praxis bland församlingarna att skicka ett brev som mitt vidare om den person jag efterfrågade hade flyttat någon annanstans.
 
Det var många av mina forskarbrev som kunde ha skickats vidare i led efter led, och när det väl kom åter till mig så var det mitt handskrivna brev till församling X, med deras notering personen avflyttad fyra månader senare till församling Y och deras stämpel och en namnteckning, noteringen från församlingen Y att personen avflyttat ett år senare till församling Z och så vidare. Någon gång var papperet proppfullt med sådana noteringar.
 
Så jag hann helt enkelt vänja mig vid att den jag hade frågat om kanske hade flyttat väldigt mycket, och någonstans hade kanske brevet blivit liggande lite längre.
 
Under den där perioden sände jag väl iväg säkert 30 liknande brev till diverse pastorsexpeditioner och fick väl också svar alla gånger utom på ett eller två av 1987-breven och kanske något mer som jag i så fall inte minns alls, och det kunde sannerligen ta hur lång tid som helst.
 
Och har alltid kunnat göra. När jag startade den här diskussionen den 17 november 1999 var det efter att dagen innan ha fått svar på ett av tre forskarbrev, samtidigt postade den 5 oktober samma år. Ett av de två andra fick jag svar på från den aktuella församlingen långt fram på hösten 2000. Så svar kom, men efter vad som väl ändå måste betraktas som osannolikt lång tid.
 
Och själv har jag i alla dessa 16 år haft miljoner strängar på lyran och är dålig på att ligga på om svar uteblir överlag. Så det hann helt enkelt gå några år innan jag insåg att jag bara hade två av fyra 14 maj 1987-brev återsända med svar på.
 
Fast jag har nog aldrig drabbats av den här typen av nonchalans mot att svara på sådana typer av frågor från allmänheten som man väl faktiskt är anställd för att besvara i några andra sammanhang än pastorsexpeditioner.
 
Det är ju inte meningen att man ska behöva ha din metodik för att få svar alls, medan den som inte reagerar på att han inte fått svar alls förrän efter tre, fyra år vackert kan sitta där och vänta.
 
Men som sagt, nu har jag lärt mig av alla mer nedslående kontakter, och kommer fortsättningsvis föra mycket noggranna anteckningar när jag skriver till en pastorsexpedition.
 
Eller... bäst är väl att göra som du beskrivit... det verkar ju effektivast...