NULL Skriv ut sidan - Pastorsexpeditionernas service

Anbytarforum

Titel: Pastorsexpeditionernas service
Skrivet av: Anders Pemer skrivet 2003-05-08, 14:26
Då verkar det alltså vara en underförstådd princip på många pastorsexpeditioner att det är okej att svara på både gamla tiders pappersbrev och dagens e-post om frågeställaren har slagit en signal innan, men inte om man skickar brev utan förvarning? Egendomlig praxis.
 
Jag har ju inte ens lärt mig förrän nu att jag måste se till att ta noggranna egna kopior av de brev jag skickar, så att jag har koll på varifrån jag faktiskt väntar på svar, och hur jag skrev när jag skrev. Men det ska jag banne mig börja med fortsättningsvis.
 
Och ur minnet kan jag i alla fall någorlunda rekonstruera varifrån jag väntar svar sedan lång tid. Pappersbrev redan i början av min forskarkarriär är ett antal brev jag skrev samma dag den 14 maj 1987, och fick svar på några av dem, skrivna direkt på mitt brev, varför jag har datumet bevarat i dessa svar. En av de andra församlingarna ska ha varit Folkärna.
 
Sommaren 1993 skrev jag en forskarfråga till Väse församling som ännu är obesvarad. Det nämnde jag när jag startade den här diskussionen och andra berättade då om väldigt positiva erfarenheter av just Väse. Kanske posten hade bort mitt brev på väg till Väse?
 
I nutid inser jag att jag torde fått svar från en av de två roslagsförsamlingarna jag skrev om här i september i fjol att jag hade skrivit till runt midsommar. Men bara en av dem, alltså. Under sommaren eller hösten i fjol har jag också skrivit ett par forskarbrev till bl a Farsta och Danderyds församlingar. Knäpptyst.
 
De två ska jag i alla fall ta itu med nu...