NULL Skriv ut sidan - Landsarkiv

Anbytarforum

Titel: Landsarkiv
Skrivet av: Anders Andersson skrivet 2001-11-10, 17:31
Det var Arkivens dag i dag, den 10 november, och jag utnyttjade tillfället att besöka Uppsala landsarkiv, på grund av ett par intressanta programpunkter jag sett.
 
En programpunkt var en guidad rundvandring i själva magasinet, och även om jag trott mig veta ungefär hur där ser ut, så var det trevligt att få bilden bekräftad. Volymerna står i huvudsak uppställda efter arkivtyp och arkivbildare (kyrkböcker, domböcker, länsstyrelsernas handlingar osv), även om man i takt med att hyllorna börjat fyllas tvingats sprida ut en och samma arkivtyp i olika sektioner av magasinet. Drygt 50.000 av landsarkivets 60.000 hyllmeter är nu utnyttjade, så det dröjer väl inte länge förrän man måste ta i anspråk den mark som redan reserverats för ytterligare magasinsbyggnader.
 
Jag har hittills bara utnyttjat mikrokorten i landsarkivets forskarsal, och har inte närmare funderat över landsarkivets totala utbud, men nu ville jag undersöka beståndskatalogen för att få en överblick över det material jag just skymtat i hyllorna.
 
Jag blev hänvisad till en av datorerna vid informationen, och en databas på densamma (jag minns inte vad den hette). Överblicken bestod i en ruta där jag skulle knappa in mitt sökord, t.ex. namnet på en församling. Jaha, men om jag bara vill ha en sammanfattning av arkivbeståndet? Nej, det fanns inte, men jag kunde ange församling som sökord och erhålla alla församlingar. Och om jag vill söka i enskilda arkiv? Bara att ange namnet på det man söker efter. Men vilka arkivbildare finns det..?
 
Ok, då blev jag hänvisad till en pappersutskrift som satt uppnålad på väggen intill; där fanns faktiskt de olika arkivtyperna och enskilda arkivbildare uppräknade i bokstavsordning, markerade med S (statligt arkiv) eller E (enskilt arkiv, antar jag). Förteckning ja, överblick nej. För att få veta t.ex. hur mycket material det finns av en viss typ måste jag välja ett visst arkiv i beståndskatalogen och ta fram den detaljerade informationen, då kunde jag få se hur många hyllmeter just det arkivet omfattade.
 
Jag hade dessvärre inte tid att undersöka beståndskatalogen närmare, utan mitt allmänna intryck var att man behövde gå runt i magasinet och läsa på skyltarna för att få den överblick som krävdes för att effektivt kunna utnyttja beståndskatalogen!
 
Detta var dock det enda negativa intrycket jag fick under dagen, och jag vill inte klandra landsarkivet för denna lilla brist i beståndskatalogen, utan jag tycker att det överlag var ett mycket bra arrangemang.