NULL Skriv ut sidan - I vilket arkiv hittar jag information?

Anbytarforum

Titel: I vilket arkiv hittar jag information?
Skrivet av: Anna Magnusson skrivet 2005-03-11, 12:08
Hej, jag undrar var man kan hitta ett intyg (gärna på nätet, eller en kopia av det i en bok eller liknande, jag är inte så intresserad av originalet), ställt av slottsherren (i Visby förmodligen) Holger Rosenkrands. Intyget gällde en värdering av tyg som gjordes av några köpmän från Visby för slottsförvaltningens räkning.
 
Värderingen gjordes den 2 oktober 1645, köpmännen var Hans Reimers, Jacob Brun, Hans Tommesen och Pieter Lötte.
 
Eftersom en av köpmännen är den äldste kände anfadern (heter det så?) i min släkt, och eftersom dom signerade dokumentet hade det varit väldigt kul att få se hans handstil. Jättebarnsligt, men ändå  
 
Jag har letat igenom diskusforumet här efter den ultimata platsen att ställa den här frågan på, så om det här är fel plats vill jag bara be värden om ursäkt för det  
 
Källan till informationen om dokumentet är Fredric Bollings krönika över den gotländska släkten Lyth. Originalet fanns fortfarande kvar när boken skrevs, 1947, så jag hoppas att det fortfarande gör det...
 
Mvh // anna