NULL Skriv ut sidan - Christopher von Warnstedts arkiv

Anbytarforum

Titel: Christopher von Warnstedts arkiv
Skrivet av: Olle Elm skrivet 2004-01-01, 15:04
Även jag skulle vara intresserad av att ta del Christopher von Warnstedts efterlämnade papper. I både telefonsamtal och brev omtalade han sina ”samlingar”, vilka bl a angavs bestå av notiser samlade i pärmar. Själv skulle jag vilja se t ex ”von Jern”-materialet och avskrifter ur Hovräkenskaperna ...  
Även jag har trott att materialet - det handskrivna - skulle hamna hos GF, men så kanske inte blev fallet till slut. Att böcker ur hans samling säljs på auktioner har omtalats även i ”bokkretsar” i Göteborg.
 
I mina kontakter med CvW - vilka inte var omfattande - men som varade mellan 1995 och 1997, vill jag framhålla den ingång nedanstående brev gav till min egen forskning och hans tips om för mig okända samlingar i framför allt RA. I min artikel i SlfÅb?98 har jag i noter redogjort för vilka uppgifter han lämnat till mig.
 
När vi här diskuterar hans ev. efterlämnade material, känns det besvärligt - men nödvändigt - att nämna att de uppgifter CvW ibland lämnade, inte alltid var väl underbyggda. På vanlig småländska skulle vi nog sagt hemma, att ”han for iväg”. I nedanstående brev till mig - dat 24/1 1997 - kallar han en person Anna Katarina (von) Watz. Varför? Ja inte vet jag, men jag kan få föreställningar om (gissa) att då denna person enlig hans sammanställningar var dotter till löjtnanten Anton Watz som i sin tur var son till ännu en Anton Watz, kapten, som var gift med en Elisabeth Clara von Stoisloff  ”av en förnämlig Mecklenburgisk ätt”, så kom det till ett (von).  
 
I en sammanställning över ”Ätten von Stoisloff”, daterad 18/7 1997 har Elisabeth Claras make fått namnet Anton von Watz.  
 
(https://forum.rotter.se/discus/messages/3539/49734.jpg)
(urklipp av sammanställningen)
 
Det kan förefalla speciellt märkligt att ”kpt Ög Infrgt” begåvats med ett ”von”. Både han och fadern Anders Watz  torde varit väl kända för CvW då de båda återfinns - relaterade till varandra - i Kugelberg, Kungl. Första livgrenadjärregementets historia, femte delen. Varken där eller i några (av mig undersökta) rullor finns något von angivet.
(forts följer)