NULL Skriv ut sidan - Riksarkivet, Arninge

Anbytarforum

Titel: Riksarkivet, Arninge
Skrivet av: Ann-Britt Sjödin Eriksson skrivet 2010-11-02, 00:28
Hej alla. Jag vill ni ska veta att det betyder mkt för mig att vi pratar om detta. Jag är glad för er delaktighet. Precis som Eva känner jag att om vi bara ska hålla i den riktiga originalvolymen så anser jag inte att jag forskar längre...
Jag tycker ni har uppfattat mig rätt även om jag tycker det är svårt att vara konkret. Nej, jag nämnde inget om SCB-utdrag men jag menade även dessa. Det har ju alltid genom åren förekommit att HFL varierar både vad gäller namn, födelsedata och tom fel barn i fel familj. Det upptäckte jag mkt snabbt och födelseböckerna har oftast fått avgöra vad jag ska skriva in. Jag tolkar det som om att SCB-dragen bör kontrolleras ytterligare mot original av kyrkböcker och från Landsarkiven. Jag hoppas då även att AD växer och blir större då det känns tryggt att de inte anv sig av SCB-utdrag.
Grunden till mina många frågor blev att jag upptäckte att Genline och AD helt plötsligt tog över en stor bit av min forskning då jag av olika skäl ibland inte kan ta mig iväg till Arkivet utan sitter hemma. Så jag blev nyfiken på vilka som filmat vad och hur säkert är materialet? Vem har filmat kopior resp originalböcker? Jag fortsätter att kritiskt granska och hålla mig till AD och Genline, Landsarkiv och Riksarkiv och tydligt skriva in vad jag använt. Jag ska vara mer försiktig med SCB. Jag är så skeptisk mot allt som läggs ut på nätet, ser ju en massa antavlor som är skrämmande och som folk kopierar rakt av. Jag petar och petar ständigt i min forskning.  
Mvh
AnnBritt