NULL Skriv ut sidan - Hemsida

Anbytarforum

Titel: Hemsida
Skrivet av: Bertil Englund skrivet 2011-01-19, 23:35
Ja visst kostar det, finns det nått som är helt gratis !
Du har förmodligen rätt i dina argument.
Med puppyn går det visserligen att reducera antalet effektförbrukare ganska rejält. Bort med hårddiskarna och in med en usb-sticka istället, nått flachigt vattenkylt video-kort behövs inte heller för att ta några exempel. Skärmen av förståss.
Om man nu är så ordentlig att man slår av routern efter varje nätbesök så sparar man ju en del men jag antar att de flesta inte gör det och då kostar den ju redan. Själv både jobbar jag och har hobbyn på datorn så så mycket avslagande blir det inte här.
 
Jo det kostar! men jag menar inte att man skaffar en server utan nyttjar något gammalt man har liggande.
Och service på maskinen, jo puppyn har jag nog startat om några gången på dessa åren, men oftast för att strömmen gått eller liknande, eller som i dagarna uppgraderat till version 5.  
Sedan är det väl inte hela världen om strömmen skulle gå när man är borta några dagar? Har själv inte öppet för alla, bara för några vänner och släktingar som hjälper till så jag kanske har fel inställning till viktigheten av att alltid vara uppe.
 
Det finns förståss massor av argument både för och emot egen server, och var och en får ju själv avgöra.
En tanke jag hade men aldrig realiserade var att gå ihop flera om kostnaden, tex om en forskarförening har en låda som alla i föreningen kan nyttja, borde kunna inrymmas i en medlemsavgift !?  
 
Har själv haft hemsidor på nätet och det är minst lika jobbigt som att ha dom hemma (dessutom blev dom stulna/kopierade med en robot).
Ser att många har Min Släkt sidor på nätet, provade en gång exportera min databas som html och efter en timme avbröt jag efter att ca 10-15% exporterats och ca 500mb hemsidor skapats. Förmodligen skulle det ta ett dygn innan allt var laddat upp på nätet.
En export av gedfil tar 20-30 sekunder från samma program. en import till GeneWeb tar 15 sekunder och överföring av resultatet (ca 20 MB) till server tar 10 sekunder om man dessutom har nått hundratal nya bilder för varje uppdatering.
Är vi upp i en minut ? Till PHPGedview tar det nog ca fem-tio minuter(har inte tagit tid) att lägga upp en ny version av databasen. Och då pratar jag maskiner från början av seklet.
 
Men som sagt, var och en gör ju som den vill, överdrivet eller inte men kul är det !!
Tycker dock att en hemsida hör hemma hemma, eljest hade det väl hetat bortasidor? :-)
 
(Meddelandet ändrat av beren 2011-01-20 00:14)