NULL Skriv ut sidan - Hemsida

Anbytarforum

Titel: Hemsida
Skrivet av: Kurt O Karlsson skrivet 2011-01-19, 21:20
Bertil!
 
Kan man räkna hem Ditt förslag? En gammal dator har väl ett nätaggregat på 200-300 W. Låt oss anta effekten 200W under 24 timmar (routern förbrukar väl också något). Det ger en energiförbrukning på 4,8 kWh. Om vi antar att energipriset är 1,50 kr/kWh så blir det 7,2 kr/dygn dvs på ett år 2620 kr!  
 
Min senaste årsfaktura för 2011 från ONE.COM var på 298,75 för domänavgift och webbhotell (small = webbhosting 3000Mb + en hel del övriga tjänster). Besök www.one.com (http://www.one.com) för ytterligare information.
 
Kanske har jag överskattat något men i alla fall tillkommer kostnader/tid för underhåll av servern (förr eller senare går något sönder). Man bör ju även vara närvarande om något skulle hända. Men att skaffa en server för enbart en webbplats för en släktdatabas verkar inte vara någon bra ekonomi!
 
Naturligtvis kan man ha en server som man dessutom använder för andra ändamål och kanske tycka att det är roligt. Men enbart för att presentera sina släktforskningsresultat verkar lite överdrivet.
 
Annars tycker jag Dina idéer/erfarenheter verkar intressanta och väl värda att presentera här. Men hör gärna av Dej betr mina beräkningar. Du kanske har mätt serverns energiförbrukning?
 
Hälsningar