NULL Skriv ut sidan - Hemsida

Anbytarforum

Titel: Hemsida
Skrivet av: Bertil Englund skrivet 2011-01-13, 02:15
Det beror förståss på vilket system du väljer, vanlig försiktighet gäller på samma sätt som när man bara surfar runt i cyberrymden.  
Allt går ju att knäcka för den som ids det och virusskudd bör man ju ha förståss.
(för den som verkligen vill bryta sig in och kan sin sak tar det inte många minuter att komma in även utan webb-server, jag lovar, det gäller både din och min dator)
Liksom brandvägg förståss (finns ju i både routrar och i Windows).
Puppylinux behöver knappast virusskydd  för vad kan hända om någon bryter sig in ? du startar bara om och systemet är tillbaka från CDn/DVDn. (fungerar nästan som de återställningskort som finns till windows-maskiner)
Och brandvägg finns i systemet. Det är faktiskt så att man normalt kör Puppylinux som root, dvs med alla rättigheter och utan password, men det går att sätta lösenord om du vill ha ftp/webb access till systemet.
Har man systemet på en öppen (skrivbar)cd/dvd så kan man spara sessioner vilket kanske en inbrottstjuv också kan göra men då kan man backa enkelt vid bootningen.  
Har man sedan bara torr släktforskning på servern så tror inte jag det finns så många huliganer som orkar bryta sig in.
 
Är man extra ängslig så kan man dela upp nätet så att servern inte ligger på samma interna nät som dina övriga datorer eller helst i DMZ, något som det flesta routrar klarar. Detta ifall någon trots allt skulle få för sig att bryta sig in och där installera någon mjukvara som sniffar av nätet.  
 
Har provat lite av varje och aldrig haft ett enda virus i någon dator, de enda gångerna det har varit nära är när man surfat på någon proffsig hemsida, senast var det en dagstidning som hade skräp i en annons, så... då är det verkligen viktigt att ha virusskydd.
 
Prova puppyn, det är en genial lösning, dessutom brukar jag använda en sån skiva för att rädda data från datorer som pajat för vänner och bekanta. Eller en låsbar(som skydd) usb-sticka är väl ännu smidigare antar jag för det ändamålet.
Skall du prova på skiva så använd bara -R skivor.  
 
 
God natt !