NULL Skriv ut sidan - Extern hårddisk eller bärbar pc?

Anbytarforum

Titel: Extern hårddisk eller bärbar pc?
Skrivet av: Patrick von Brömsen skrivet 2009-07-21, 14:32
Hej Eri
 
Jag har varit och tittat på de små. Jag tyckte till en början att det skulle vara jättesmart att ta med sig överallt, arkiv och liknande. Men efter lite funderande och att synen kunde varit bättre så avstod jag från köp. För skärmen är ju inte stor 9/10 tum om vi pratar om de riktigt små och billiga.
 
Det externa minnet du funderar på är säkert en extern hårddisk att koppla till din dator. Och visst kan du variera dessa, men tror knappast att du skulle behöva flera. De rymmer oftast mycket.
 
Så duger datorn till allt du tänkt dig, så blir det ju billigare med en extern hårddisk. Dessutom, om du köper ny dator och för över allt ditt forskarmaterial så bör du ändå ha en extra kopia i fall datorn/hårddisken kraschar, och då är du tillbaka till en extern hårddisk i alla fall.
 
Sedan finns det ju små och smidiga USB-minnen som idag rymmer mycket. Jag har själv ingen erfarenhet av att kopiera över släktforskarmaterial till dessa, så jag vet inte hur mycket man kopierar av programet och liknande (fast det gäller ju även till hårddisk). Detta kanske är den smidigaste och framför allt billigaste lösningen. Om då minnet är tillräckligt stort vill säga.
 
Kanske det finns någon som vet hur mycket plats det tar om man vill föra över sitt material till ett USB-minne? Självklart varierar det med det inmatade!
 
Vänligen Patrick