NULL Skriv ut sidan - Varför finns inte Dödboken och andra till Mac OSX?

Anbytarforum

Titel: Varför finns inte Dödboken och andra till Mac OSX?
Skrivet av: Ulf Dahlberg skrivet 2014-12-14, 17:32
I och för sig har jag inte en enda av skivorna, men jag har provat det vid besök på arkiv och bibliotek. Jag har då sökt på personer som jag haft uppgifter om, därmed avser jag information om dem från annat håll så stavning är verifierad. Trots detta ej fått fram relevanta uppgifter vid utförlig sökning på för- och efternamn, endast vid sökning på efternamn.
 
I och med sådana resultat är det helt ointressant med Dödboken när det inte går att återfinna personer däri vid användandet av den stavning given i församlingsböckerna. Visserligen varierar stavningen där, men det problemet ska man ju komma förbi med användande av jokertecken.
 
Mitt intryck av programmet är att det satsats mycket på utseendet, men inte så mycket på själva funktionen. I grund och botten är det ju ett vanligt databasprogram och borde vara lättanvänt i egenskap av det. Grunden för alla databasprogram är att tänka efter före så alla sökmöjligheter finns. När det börjar bli några tusen poster är det svårt att korrigera.
 
Visst är det trevligt med ett snyggt utseende på ett program, men när funktionen inte motsvarar utseendet så faller allt.
 
Detta blir väl ännu mer trampande på tår, men ett program som inte kan sålla sitt innehåll är oanvändbart.