NULL Skriv ut sidan - Släktbok

Anbytarforum

Titel: Släktbok
Skrivet av: Jonas Kuschner skrivet 2000-06-01, 21:18
Marianne!
 
Din fråga är ju egentligen tudelad. Dels är det en fråga om hur du vill att släktboken i slutändan skall se ut, dels vilket program som kan hjälpa dig på vägen.  
 
Du bör ju börja med att ta ställning till den första delfrågan och sedan sätta din ambitionsnivå och anpassa dina krav på programvara och andra hjälpmedel därefter. Du skulle ju kunna titta på några publicerade släktböcker för att få idéer. Bra som förebilder är GFs serie släktböcker, av vilka den senaste kom ut för nu ganska länge sedan (tidigt 80-tal tror jag).  
 
Släktforskningsprogram som Holger m.fl. är ju bra för att få en övergripande struktur på själva genealogin med numrerade tabeller, ort- och personregister m.m. Men det går knappast att skriva ut en släktbok direkt från ett sådant program. Till slut måste man nog ändå använda Word (eller något annat ordbehandlingsprogram) för att få hyfs på texterna, typografiskt och på andra sätt. Släktforskningsprogram är ju inte ordbehandlingsprogram och klarar inte av att på ett tillfredsställande sätt sätta in radbrytningar, kursiveringar och andra stilvariationer, rubriker, sidhuvuden/sidfötter, innehållsförteckning, käll- och litteraturförteckning och annat sådant som man helst vill kunna ha full koll på i en bok. Källhänvisningar bör väl helst sättas i fot- eller slutnoter och det klarar så vitt jag vet inte något släktforskningsprogram. Word har ju också enkla rit- och layoutfunktioner lämpade för exempelvis översiktsstamtavlor. Registerfunktionen hos Word är ju också överlägsen eftersom man själv skriver in exakt hur man vill att något skall sorteras i registret, på förnamn, släktnamn, en normaliserad eller kompletterad namnform eller vad man nu väljer.  
 
Allt detta kräver givetvis mer arbete, men resultatet blir ju också därefter. Om du redan arbetar med Word och har kommit långt, tycker jag att du skall fortsätta med detta. Om du inte har kommit så långt, så kan du ta hjälp av ett släktforskningsprogram och sedan avsluta arbetet med Word.