NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 13 april, 2014

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 13 april, 2014
Skrivet av: Jonas Magnusson skrivet 2014-04-11, 18:53
Hej Anneli, kul att du kommit igång men synd att du väljer at inte presentera dina avskrifter över huvudtaget. Det skulle säkert vara värdefullt för många Kindforskare.
 
För att förtydliga syftet med det jag skapat...
 
Tanken med mitt index är ju inte att det skall kunna användas för att presentera allas olika varianter av avskrifter, utan bara som ett index. Det vill säga ett sammandrag för att kunna söka efter uppgifter och sedan gå till en annan plats/webbsida för mer info eller till originalkällan. Bland annat så kommer jag bereda plats för vidare länkning till annan webbsida där kanske mer utförliga uppgifter finns.
 
Det är inte ens nödvändigt med avskrift eller referat i det index jag skapat. Det viktiga är personen och information kring denne, såsom tidpunkt, ort mm som bidrar till identifikationen.
 
Om Vilket gör att jag inte kan använda din mall. syftar till att det inte skulle passa med de kolumnrubriker jag har med i indexet är det oerhört enkelt att importera de rubriker som man har.
 
Skapar man en Excelfil (eller annat kalkylprogram) med nedanstående kolumnrubriker, kopierar in relevanta data i respektive kolumn och sen väljer att exportera till CSV kan man ladda upp den skapade filen på nolltid:
 
 
KällaDatumJurisidiktionSockenLänFörnamnEfternamnOrtSidaAnmärkning  
 
Formatet på de olika datavarianterna i tabellen har som sagt vissa krav på sig.
 
Källa - Max 100 tecken. (Jag kommer förmodligen göra detta obligatoriskt för en post, men det är inte det nu.)
Datum - Måste formateras ÅÅÅÅ-MM-DD och är obligatoriskt. Visas bara om datumet är mellan 1500-01-01 och 1899-12-31.
Jurisdiktion - Max 100 tecken. (Jag kommer förmodligen göra detta obligatoriskt för en post, men det är inte det nu.)  
Socken - Max 50 tecken.  
Län - Länsbokstäver som versaler, nu gällande.
Förnamn - Max 100 tecken.
Efternamn - Max 100 tecken.
Ort - Max 100 tecken.
Sida - max 10 tecken
Anmärkning - max 500 tecken
 
Ni som tycker detta verkar intressant och ser ett värde i att skapa ett omfattande register till domboksavskrifter testa gärna, antingen med riktiga data eller hittepå, jag kommer ändå att radera innehållet innan jag kör igång skarpt.
 
 
 
(Meddelandet ändrat av Jonas_magnusson 2014-04-11 19:37)
 
(Meddelandet ändrat av Jonas_magnusson 2014-04-12 16:22)