NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 13 april, 2014

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 13 april, 2014
Skrivet av: Leif Gson Nygård skrivet 2014-03-16, 00:16
Det finns, som nämnts, olika sätt att utforma register och varierar naturligtvis beroende på vad man själv vill lyfta fram och hur det ska presenteras.
 
Mitt register utformades både som en digital och tryckt version. Så därför var det viktigt för mig att kolumnerna passade för A4, stående med hålslag i vä marginal (för insättning i pärm). Det var också därför jag gjorde en kategorisering refererad till en siffra. Men vill man - som jag uppfattar att Anneli avser - bara göra ett digitalt register, kan kolumnerna bli fler och lite bredare.
 
Och som jag förstår finns en tanke på att återge mål eller i alla fall referat av mål. Det skulle kunna ordnas med en bilaga som följer direkt på själva registret. Då lägger man till en kolumn - Bil eller Ref - där man anger numret på bilagan. Då är det upp till utformaren (Anneli) att skriva av hela protokollet eller referat av mål - allt efter tid, lust och smak.  
 
Jarl: Jag har inte separerat personerna i ett mål. Jag har inte ansett det nödvändigt i ett register; händelser rörande släktingar är intressanta oavsett om de stämt någon vid tinget, blivit instämda eller bara förekommit som vittne. Dessutom är kolumnen för Anmärkningar avsedd för vissa genealogiska notiser.