NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 13 april, 2014

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 13 april, 2014
Skrivet av: Erik Holmlund skrivet 2014-03-15, 00:08
Jonas> Ett av huvudsyftena med de domboksavskrifter som jag gör, är att samla genealogiska uppgifter. Därför anger jag även de familjerelationer som framkommer i domböckerna, i mina personregister. Dock anger jag inga familjerelationer som är kända från andra källor.
 
Om det t.ex. står i domboken Anders Olofssons dotter Elin..., där Elin är den som är anklagad, så genererar det två poster i mitt register, dels en för Elin Andersdotter, med en not: Far: Anders Olofsson, i min kolumn för familjerelationer, och dels en post för Anders Olofsson, där Elin Andersdotter nämns som dotter i kolumnen för familjerelationer. Självklart även ort och datum.
 
En detalj som är knepig är ju att i vissa årgångar av domböckerna så är målen numrerade, men andra årgångar kan målen vara helt utan numrering. Är lite kluven hur jag ska förhålla mig till det. Jag kan ju numrera målen själv, när numrering saknas, för att det ska bli konsekvent i mitt register, men det kan ju bli lite förvirrande senare, om jag publicerar mina register nånstans, och nån letar efter ett målsnummer i originalkällan, som inte finns.