NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 13 april, 2014

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 13 april, 2014
Skrivet av: Leif Gson Nygård skrivet 2014-03-14, 19:55
Jag har gjort ett register till Lindes bergslags häradsrätt och det ser ut så här:
 
FÖRNAMN - EFTERNAMN - ORT - ÅR - DATUM - SID.NR. - MÅL - ANM.   
 
Det är uppställt på ett exceldokument och därför sökbart - i olika kombinationer.
 
Och när det gäller mål har jag inordnat dem i fem (5) kategorier och motiveringen & förklaring till denna indelning är följande (2003):
 
Man kan ha olika avsikter med sin forskning i domboken. Av den anledningen har jag utformat en liten ”hjälpreda” för att direkt kunna se vad målet handlar om eller snarare; vilken kategori av mål det gäller. Och jag har grovt indelat målen i fem(5) kategorier:
 
     1. Fastighetsförsäljningar (uppbud och lagfarter) och inteckningar (lån  på fastigheter);
     2. Ägorättsmål, syner, värderingar och skattläggning;
     3. Arvskiften och testamenten;
     4. Skulder;
     5. Brottmål (inkl. sedlighetsbrott, stämningar och sakören).  
 
Ibland kan det vara svårt att hänföra mål till en speciell kategori. Vid ett första påseende kan det röra sig om både inteckningar och skulder, värderingar och arvskiften. Jag har då angett bägge kategorierna. Jag har inte ansett det nödvändigt att närmare utröna vilken slag av mål det gällt. Från början var jag inte heller så noggrann att avgöra vad målet gällde alla gånger och dessutom kunde jag emellanåt inte det. Tror nog ändå att min kategorisering är till god hjälp för forskare.
 
Det här gör samtidigt att kolumnen blir smal vilket är viktigt om du har fler kolumner att ta hänsyn till och för att åstadkomma en smidig presentation.  
 
Och för Anmärkningar har jag följande förklaring:
 
Här har jag gjort smärre noteringar, ofta av genealogisk art. Det kan t ex vara titel eller yrke på en person eller att någon står som ”Sal.” (salig), vilket betyder att personen är död. Det går ofta att utläsa direkta släktsamband. Noteringar om sådana återfinns här. Mitt intresse för det finska kulturarvet har sedan lett till att jag i samma kolumn, noterar i fall personen är omflyttad finne. Uppteckningen av finnar är dock inte komplett. Det finns fler, men de registrerade är säkerligen finnar. Personer som är bosatta utanför Ramsbergs socken får vanligtvis sitt ortnamn angivet här. En viss närmare precisering av målet står även i denna kolumn, men bara i enstaka fall.
 
Registret gjorde jag alltså för 11 år sedan och jag skulle utforma den på ett lite annorlunda sätt vid en nyutgåva. Det är t ex viktigt att det framgår vilken källan är d v s. signum enligt officiella förteckningar. För mig är det oväsentligt om det härrör från AD eller SVAR, originalkällan är A och O.
 
Kanske fick du här ytterligare något tips, Anneli?
 
Lycka till!
 
M v h /Leif