NULL Skriv ut sidan - Family Search

Anbytarforum

Titel: Family Search
Skrivet av: Karin Algö skrivet 2016-02-17, 07:11
Hej, vad kul att få så snabb respons!
 
Självklart hämtar jag alla mina uppgifter från AD! Och nejnejnej - jag baserar inte mina uppgifter på någon annans forskning! Däremot, om någon annan redan har uppgifterna kan jag ju titta på dem och dubbelkollar sedan själv (t ex i AD) så de verkligen stämmer.  
 
Men resultatet lägger jag in i ett släktträd i Family Search.  Men det finns ju ingen anledning att uppfinna hjulet två gånger heller tycker jag. Dvs om jag mödosamt börjar skriva in alla uppgifter på ovan nämnda Mätta i släktträdet på Family Search, så föreslår Family Search automatiskt Matta som redan har lagts in av någon annan. Om jag då jämför med AD och ser att alla uppgifter är rätt och det är rätt person(er) det handlar om, känns det ju enklare att acceptera föreslaget och låta Family Search lägga till alla uppgifter, än att skriva in alltihop själv en gång till (har för övrigt en risig dator där bl a vissa bokstäver inte fungerar utan handpåläggning).
 
Men då kommer problemet med alla småfel som jag nämnde ovan. Jag kan göra korrigeringar i Family Searchs databas men då måste jag motivera varenda en, och riktigt så ambitiös är jag inte. Jag kan också fejka motiveringarna och bara skriva punkt eller x eller något i motiveringsrutan, men det känns inte rätt mot den som från början lade in uppgifterna (för då ändras uppgifterna även i deras släktträd, om jag har fattat saken rätt). Eller så uppfinner jag hjulet en gång till, dvs lägger in alla mina Mättor och Nilsdöttrar som helt nya personer, men då kommer dessa personer alltså att finnas dubbelt upp i Family Search, men med vissa olikheter i sina namn och gårdsnamn. Plus att då kommer Pehr, som var gift med Mätta, att plötsligt ha två fruar och åtta barn, i stället för en fru och fyra barn.
 
Så problemet handlar liksom inte bara om min forskning utan hur jag bör göra för att inte ställa till med alltför mycket problem för någon annan. De har ju också lagt ner ett himla jobb och blir kanske inte så glada om jag ändrar namn och skriver dit bokstäver som inte ens finns i deras alfabet.
 
Det var därför jag undrade om någon av er stött på problemet tidigare och hur ni bestämde er för att göra.