NULL Skriv ut sidan - Family Search

Anbytarforum

Titel: Family Search
Skrivet av: Karin Algö skrivet 2016-02-16, 18:51
Hej! Hoppas nu denna fråga hamnar under rätt ämne...
Jag använder mig sedan ganska länge av Family Searchs program, eftersom det är a) gratis och b) ganska lätthanterligt. Med lite tur kan man dessutom, när man lägger in namn och födelsedatum på en ana, upptäcka att någon annan forskat på samma släkt. Vips, så radar hela släkttavlan upp sig.
 
MEN nu har jag råkat ut för att någon nitisk (amerikansk?) släktforskare har stavat fel till del flesta namnen. Mätta har blivit Matta, alla döttrarna heter Nilsson i efternamn (obs vi talar om tidigt 1700-tal!) gårdsnamnen är felstavade osv.
 
Det går att ändra i gammal information som någon annan har lagt in. Men då måste (nåja, bör i alla fall)man uppge orsak till varför man ändrat i informationen. Det kan jag väl göra, men det känns helt enkelt lite fel. Kanske den amerikanske släktforskaren VILL att hon ska heta Matta?
 
Ett annat alternativ är att man lägger upp samtliga personer som nya i registret. Då får amerikanen behålla sin Matta, jag får min Mätta... men samtidigt blir ju alla individer i släktleden både bakåt och framåt, dubbla.
 
Och Mättas stackars make står plötsligt med två hustrur (en Mätta och en Matta) och dubbelt antal barn. Osv osv.
 
Hur hade ni andra gjort? Är ju inte så intresserad av att göra om hela antavlan heller...
 
Finns det någon annan här på Anbytarforum som stött på samma problem, och hur löste ni det i så fall?