NULL Skriv ut sidan - Avancerade funktioner för publicering på Internet

Anbytarforum

Titel: Avancerade funktioner för publicering på Internet
Skrivet av: Patrick Lindblom skrivet 2003-12-17, 10:48
Anders A: Problemet jag ser är att släktforskare inte gör så i dag, och att vi inte heller vill göra det. På det viset tillför vi en ny parameter (forskarens status) som inte håller för den källkritik vi i övrigt vill tillämpa.
 
Jag är böjd att hålla med. Men jag tror ändå att någon sorts värderingsmöjlighet måste finnas. Om jag skall koppla ihop en gren i mitt eget träd med någon annans forskning vill jag ha en möjlighet att notera att den relationen utifrån mitt perspektiv är oforskad. Detta gäller ju särskilt om jag inte kan bedöma integriteten hos den andre forskaren.
 
Sedan tror jag att det finns en stor motsättning i våra respektive synsätt: Du verkar vilja göra det möjligt att korsbefrukta forskningen genom att söka i andras forskning över nätet. Men varje forskares resultat är fortfarande privat egendom och korsbefruktningen sker genom att jämföra namn, födelsedata o.s.v., precis som vi gör idag.
 
I min tankevärld vill jag försöka gå ett steg längre och identifiera individer så att olika personers forskning rent fysiskt kan kopplas ihop. Alltså: När jag har forskat fram en person som någon annan har forskat kring skall jag kunna knyta samman våra träd den vidare forskning jag gör (som alltså redan har gjorts av någon annan) går då ut på att verifiera det som den andra personen redan har forskat fram. Jag ägnar mig då att höja kvaliteten på informationen och kan ange detta i metadata för vårt nu gemensamma träd.
 
Ju fler som kan verifiera uppgifterna, desto högre kvalitet på den grenen.
 
Varför jag var inne på att någon sorts certifiering skulle kunna ske är att det ju kan finnas systemfel i den utförda forskningen och verifiering av felaktiga uppgifter kan ju tänkas ske om forskaren inte känner till möjliga felkällor eller så. Därför menar jag att det vore klokt att kunna verifiera vissa delar av trädet personer genom en mer kvalificerad forskare helt enkelt.
 
Men det kan ju vara svårt att genomföra, särskilt om forskarrörelsen som sådan inte vill arbeta så.