NULL Skriv ut sidan - Avancerade funktioner för publicering på Internet

Anbytarforum

Titel: Avancerade funktioner för publicering på Internet
Skrivet av: Anders Andersson skrivet 2003-12-16, 17:34
Jag tror att jag förstår vad du menar med oberoende verifiering, men sättet du beskriver det på antyder att du vill se information om denna oberoende verifiering i en databas, i stället för att låta mångfalden av uppgifter i olika databaser utgöra denna verifiering. Det känns som en extra abstraktionsnivå som krånglar till forskningsarbetet snarare än underlättar det.
 
Min utgångspunkt är att alla objektiva metadata såsom källhänvisning, tidpunkt för uppgiftens framtagning, forskarens identitet osv skall finnas i de olika databaserna, och att vi i princip stannar där. Den användare (också det en forskare, men jag behöver ett annat ord) som söker i databaserna skall erhålla alla dessa uppgifter för att själv kunna värdera sökresultatet. Vilka kriterier som skall användas vid den värderingen är upp till användaren att avgöra.
 
Du vill gå ett steg längre, och lägga resultatet av en värdering i en databas, så att användaren kan tillgodogöra sig även denna. Det skadar i och för sig inte att man kan ta del av andras värderingar, men de skall väl i så fall jämföras med den egna värderingen, inte blandas ihop med de uppgifter man söker (och avser att värdera).
 
Jag tror att tekniken, rätt utnyttjad, ger oss tillfälle att precisera vårt förhållningssätt till släktforskningen och den egna rollen: Antingen forskar vi själva (med hjälp av andra), eller så lägger vi ut forskningsuppdraget på någon annan. Den som avser att forska själv skall också värdera alla erhållna uppgifter själv, vare sig man är nybörjare eller erfaren forskare. Om man lägger ut uppdraget på någon annan, då är det i stället den personen som värderar de enskilda uppgifterna, och själv får man nöja sig med att tacka för det utförda arbetet (eller kritisera det).
 
När du skriver bygga på en bas av allmänt erkända resultat, då har man egentligen lagt ut forskningsuppdraget på någon annan, i syfte att koncentrera sig på något ännu outforskat område. Detta kanske fungerar när man ger sig i kast med att leta ättlingar till Stormor i Dalom (andra har redan utrett hennes barn och barnbarn, och nu vill man följa upp en viss gren), men jag har svårt att se hur den nybörjare som ännu letar efter far- och morföräldrarna i födelseböckerna skall kunna hitta någon väsentlig mängd allmänt erkända resultat att bygga vidare på.
 
Om man har fått en antavla till skänks och vill kontrollera uppgifternas riktighet, så samkör man den med alla andra databaser man kan, ungefär som i DISBYT. Om det då trillar fram några motstridiga data, så får man anledning att undersöka dem. Om däremot allting ser ut att stämma med de uppgifter som andra har tagit fram, då finns det uppenbarligen inga kritiska kommentarer att hämta som man kan ha nytta av.
 
Kort sagt: Jag ser inte värdet av att tala om i en databas hur många samstämmiga eller motstridiga uppgifter det finns, när jag själv kan söka i alla databaser och därigenom få veta hur många samstämmiga eller motstridiga uppgifter det finns. Allting utöver den objektiva statistiken är subjektiva värderingar, som forskaren/användaren bäst gör själv, eventuellt med datorstöd men alltid enligt sina egna kriterier.