NULL Skriv ut sidan - Avancerade funktioner för publicering på Internet

Anbytarforum

Titel: Avancerade funktioner för publicering på Internet
Skrivet av: Anders Andersson skrivet 2003-12-16, 15:46
Jo, visst kan man låta något välrenommerat organ certifiera vissa forskare för att deras utsagor automatiskt skall vägra tyngre än andras; det skulle säkert fungera i teknisk mening.
 
Problemet jag ser är att släktforskare inte gör så i dag, och att vi inte heller vill göra det. På det viset tillför vi en ny parameter (forskarens status) som inte håller för den källkritik vi i övrigt vill tillämpa.
 
Om jag får se två inbördes motstridiga uppgifter på Internet, då vill jag veta vilka källorna är, så att jag kan göra en bedömning av vilken källa som är mest trovärdig. Vem som har tagit fram uppgiften ur källan är av sekundär betydelse, särskilt om jag kan kontrollera båda källorna själv och jämföra. Om datorn då säger emot, och tvärtemot min bedömning ger uppgiften från forskare A högre poäng än den från forskare B, så måste jag också ifrågasätta grunderna för denna certifiering, trots att den till synes inte har med mitt forskningsproblem att göra.
 
Id?n är inte heller ny; på medeltiden litade forskarna hellre till Aristoteles skrifter om hur naturen var beskaffad än till sina egna observationer av densamma. Aristoteles var med dagens språkbruk certifierad och därför i det närmaste oantastbar i sin auktoritet. Jag vill inte återinföra det synsättet bara för att vi datoriserar släktforskningen.
 
Visst kan man vilja ha en möjlighet att peka ut rena falsarier, exempelvis när någon påstår att en uppgift är hämtad ur en viss källa trots att detta är lögn. Det tror jag vi löser bäst med kommentarer till de enskilda uppgifterna, utan att för den skull censurera dem. Utgångsläget bör ändå vara att nya uppgifter från tidigare okända forskare alltid välkomnas, i stället för att man intygar att en viss forskare aldrig har ljugit och aldrig kommer att ljuga. Hur kontrollerar jag den senare utsagan mot någon källa?