NULL Skriv ut sidan - Avancerade funktioner för publicering på Internet

Anbytarforum

Titel: Avancerade funktioner för publicering på Internet
Skrivet av: Anders Andersson skrivet 2003-12-16, 14:50
Den väsentliga poängen med DISBYT (dvs det som jag tror låg bakom att man en gång skapade systemet) är den systematiskt genomförda matchningen av posterna i en inskickad databas mot alla poster i alla tidigare skickade databaser (på det viset är DISBYT en meta-databas, alltså en databas innehållande utdrag ur enskilda forskares databaser). Om jag skickar in uppgifter om 800 individer, så betyder det att jag dels ställer och får svar på 800 frågor parallellt, dels utökar DISBYT med 800 nya poster att nyttjas vid framtida matchningar.
 
Möjligheten att söka efter enstaka personer i DISBYT är något som har tillkommit senare, i och med att DISBYT gjorts tillgänglig på WWW. Denna möjlighet är till gagn för frågeställaren, men eftersom frågorna inte tillför DISBYT några nya data begränsas utbytet för övriga forskare till eventuella nya kontakter, som frågeställaren ensam får ta initiativ till.
 
Att kvaliteten på de inskickade bidragen till DISBYT varierar ser jag inte som något stort problem, då syftet med DISBYT främst är att knyta kontakter och ge nya forskningsuppslag, inte att i sig utgöra en källa i den egna forskningen. Den som har läst ett årtal fel i husförhörslängden och skickar in det till DISBYT får antingen ingen träff, eller en träff med någon som har samma felaktiga uppgift (kanske för att årtalet var svårläst), och den kontakt som då etableras kan leda till att källan kontrolleras på nytt.
 
Det är möjligheten till parallella sökningar i många olika databaser som jag vill se utvidgad till Internet. Om jag medelst några få knapptryckningar kan få min egen databas jämförd med alla andras, då är chansen större att jag upptäcker felaktigheter än om jag begränsar mig till det fåtal databaser som jag har lärt mig söka i (och som kanske har hämtat sina data från samma felaktiga eller svårtydda källa som jag).