NULL Skriv ut sidan - Avancerade funktioner för publicering på Internet

Anbytarforum

Titel: Avancerade funktioner för publicering på Internet
Skrivet av: Lennart Lindström skrivet 2003-12-16, 09:39
Per-Åke och Anders
Läser Er diskussion med stort intresse och har ganska lite att tillföra. Kan bara hålla med. Jag kan för lite om just olika släktforskningsprogram, men tycker av vad jag sett att de verkar antika. Nya program, som klarar det Ni efterlyser måste väl komma när som helst?
 
Funderar just nu själv på att bygga mig mitt eget program för släktforskning i Visual Basic.net och SQL Server (delvis som egen utbildning, kan databasdelen SQL Server, men VB.net är mer okänd mark).
 
Inget av Era olika önskemål verkar vara svårt att koppla till mina egna  funderingar om en tänkbar modell-lösning. Jag lagrar data enklast på min SQL Server. (Att lagra och söka data via textfil är möjligt men krångligare). Mina problem är import. Jag gillar inte skriva in texter manuellt, som redan finns digitalt eller kan scannas in. (Export klarar jag alltid halvmanuellt)
 
Halv-automatisk import av Leif A Boströms genealogi på Internet med över 3 300 poster om Buresläkten gick förvånansvärt fort att fixa (halv- därför det går snabbare klicka manuellt än skriva sista bitarna kod för helautomatisa växlingar). Övriga saker jag sett på Internet kan jag (sannolikt) också enkelt tvätta och importera via särskilda program för detta.
 
Ett ex: Jag hittar ofta inlägg i Anbytarforum (är ännu nybörjare, med massor av ärvt pappersmaterial) och lär väl bygga en modul till som kopierar, tvättar och lagrar data i relevanta inlägg där, för inmatning i min databas
 
Min tanke är att olika modeller klaras via översättningsmoduler, dvs du ser ett annat programs benämningar, och kan då direkt i ett fönster välja (klicka) vad detta ska importeras som eller kopplas till via en eller flera kopplade vallistor (så brukar jag försöka göra).
 
Fördelen med släktforskningsprogram är ju att relationerna ändå är så få och självklara. Modellalternativen likaså.  
 
Om till och med jag (nästan) kan bygga det program som krävs, då måste det finnas tudentals andra som klarar detta?
 
Men ännu funderar jag mest på min kravspecifikationen, och Era inlägg är intressanta för mig.  
 
Annat jag funderar på: Hur kommer digitalkameror in i systemen, inmatning från mikrokort, andra datakällor. Kan 1600-tals skrifter läsas via digitalkameror och Optical Character Reading? (OBS: jag är nybörjare)
 
För alla uppgifter lär till slut hamna på Internet. Vi är ännu bara i början av början.