NULL Skriv ut sidan - Avancerade funktioner för publicering på Internet

Anbytarforum

Titel: Avancerade funktioner för publicering på Internet
Skrivet av: Patrick Lindblom skrivet 2003-12-16, 09:25
Anders A skrev: Hur som helst är det inte terminologin som bekymrar mig, utan just det faktum att man i DISGEN (och kanske också i andra program) till synes har valt informationsmodell på programmeringsteknisk snarare än forskningsmässig grund.
 
Exakt! Och för att lyckas med en global sammankoppling av information måste vi komma längre på det området.
 
Möjligheten att signera andras forskningsresultat för att intyga dess korrekthet är intressant, men ingenting jag har sett tillämpas i släktforskningen på den detaljnivå vi här talar om.
 
Nej, men om vi skall ha ett sådant utbyte i en distribuerad databas måste vi ha något system för värdering av information. Det finns säkert andra, men granskning/signering fungerar ju i andra världar. Det är ju också så att inte varje person i en släktutredning måste signeras för att forskningsresultaten skall kunna användas. Det räcker ju med vissa huvudmän som har många gemensamma avkommor som återspeglas i olika utredningar.
 
Tanken att certifiera vissa forskare för att automatiskt ge deras uppfattning större tyngd tror jag inte alls på.
 
Det kanske inte alls fungerar, vad vet jag. Tycker dock att nya id?er är värda att diskutera.
 
Ett annat alternativ är ju att man som metadata kan ha ett kritikforum där man kan kommentera, kritisera o.s.v. Det blir då lite rundare former på det hela (men också svårare att värdera)
 
Såväl den grundläggande informationsmodellen för persondata som tillhörande metadata är saker som rimligen redan diskuteras på annat håll, kanske med konsekvenser för de verktyg vi själva använder om några år.
 
I den meningen tror jag nog att diskussioner även om funktionalitet också pågår på andra ställen. Tanken att det kan finnas någon annan som har tänkt samma tanke som du får ju inte hindra dig själv från att utveckla dina id?er.
 
Det är så de facto-standards uppstår.
 
Hälsningar
Patrick