NULL Skriv ut sidan - Avancerade funktioner för publicering på Internet

Anbytarforum

Titel: Avancerade funktioner för publicering på Internet
Skrivet av: Anders Andersson skrivet 2003-12-16, 01:04
Jag använder inte ord som objekt till vardags i släktforskningssammanhang, så jag tycker det känns konstigt att göra olika tolkningar av det beroende på hur teknisk man vill vara. Hur som helst är det inte terminologin som bekymrar mig, utan just det faktum att man i DISGEN (och kanske också i andra program) till synes har valt informationsmodell på programmeringsteknisk snarare än forskningsmässig grund. Andra uppgifter i DISGEN som saknar fält för källhänvisning är för- och efternamn, yrke, adress och textnotiser (jag tänker här på DISGEN version 6, som jag själv ännu använder). Med en annan abstraktionsnivå är det själva giftet som utgör länk mellan personerna. Det går dock inte att åsätta giftet som helhet en källhänvisning och låta den gälla för alla berörda personlänkar, eftersom uppgifterna kommer ur flera olika källor.
 
Möjligheten att signera andras forskningsresultat för att intyga dess korrekthet är intressant, men ingenting jag har sett tillämpas i släktforskningen på den detaljnivå vi här talar om. Kritik av andras publicerade resultat förekommer i form av enstaka rättelser samt helhetsomdömen, men när uppgift står mot uppgift är det ändå läsaren som får försöka bedöma vem som har rätt. Vad den bedömningen grundar sig på varierar nog från läsare till läsare, och även om flertalet erfarna läsare brukar komma till samma slutsats är jag inte övertygad om att det här är en process vi kan automatisera. Snarare kan vi stödja läsaren genom att redovisa såväl källor som andra metadata för jämförelse. Tanken att certifiera vissa forskare för att automatiskt ge deras uppfattning större tyngd tror jag inte alls på.
 
Såväl den grundläggande informationsmodellen för persondata som tillhörande metadata är saker som rimligen redan diskuteras på annat håll, kanske med konsekvenser för de verktyg vi själva använder om några år. Jag tror det vore nyttigt att ta reda på vad som händer på den fronten, så att vi kan relatera vår egen diskussion till det. Just nu känns det som om vi i viss mån famlar i blindo.