NULL Skriv ut sidan - Avancerade funktioner för publicering på Internet

Anbytarforum

Titel: Avancerade funktioner för publicering på Internet
Skrivet av: Per-Åke Svensson skrivet 2003-12-16, 00:13
Kommentar till Anders Andersson:
 
Ja, med objekt avsåg när jag skrev det personobjekt och med relationer släktrelationer.
I striktare datatekniskt mening bör båda slagen ses som objekt, i och med att en stor mängd information skall kunna knytas till båda, bla metadata.  
Men skall man diskutera kraven på modellen bör man nog börja med mera verklighetsnära terminologi för att diskussionen inte skall bli för abstrakt misstänker jag.
 
I DISGEN, som jag också använder, uppträder ju då person och gifte/föräldrapar som objekt, medan relationerna skapas i applikationen utan möljighet  till kommentarer.  
 
En sådan modell är uppenbarligen för enkel, för att man på ett strukturerat sätt skall kunna hantera vissa relationer tillfredsställande. Hur skall man exempelvis hantera adoptioner? I den vanliga modellen sätter man ju likhetstecken mellan biologiskt föräldraskap och socialt. I många fall skulle man ju vilja kunna skilja på det eftersom en människas beteende formas av såväl biologiskt arv som social miljö. Informationsmodellen borde tillåta det, sen är det naturligtvis så att man via applikationen får välja vad man vill se i ett enskilt fall.
 
Källhänvisningmöjligheter på relationerna är också behövliga.
 
När det sedan gäller kvalitetsgraderingen och vem som betsämmer så var den id? jag hade att (i metadata) lagras källhänvisning och att antal namn på personer som bekräftar hänvisningen riktighet.  Det skulle alltså vara ett kollektivt beslut i en på förhand inte utsedd grupp. (Vill man utveckla det långt skulle man kunna tänka sig att man vidimerar (på heder och samvete) med sin elektroniska signatur (bankcerifikat)att man kontrollerat källan och kommit till samma resultat.
 
Vill man sedan tänka vidare kan ju föreställa sig någon fildelningsteknik som i musiknedladdningsprogrammen (Kazaa och liknande) skulle kunna komma till användning.
 
Frågan om osäkerhet borde kunna behandlas på så sätt att man inför en klassning av infomationen.
 
Alternativa föräldrapar skulle naturligtvis aldrig kuna avancera längre än till under arbete / draft. Riktiga dokumenthanteringssystem kännetecknas av att man kan ha flera dokumentversioner under arbete samtidigt, så problemet med alternativa föräldrapar har en känd lösning.
 
Mvh/Per-Åke