NULL Skriv ut sidan - Avancerade funktioner för publicering på Internet

Anbytarforum

Titel: Avancerade funktioner för publicering på Internet
Skrivet av: Anders Andersson skrivet 2003-12-14, 22:18
Per-Åke, du använde en formulering jag reagerade på: Se till att man kan åsätta såväl objekt som relationer dessa statusnivåer.
 
Jag förmodar att du med objekt här avser personobjekt, och relationer är alltså släktrelationer. Är det rätt uppfattat?
 
Jag vill spontant inte göra någon åtskillnad mellan uppgifter om släktrelationer (gift, barn, adopterad osv) och uppgifter om personer (född, död). Båda slagen av uppgifter är hämtade ur samma källor, och vi vill förstås behandla dem lika källkritiskt.
 
DISGEN låter mig ange källa för varje notis avseende en person eller ett gifte, men länkelementen (man/hustru/barn  gifte) saknar källfält. Om jag har säkra uppgifter rörande dels ett gifte mellan två personer, dels en person som är 25 år yngre än de båda makarna, men bara misstänker att den yngre personen är barn i det giftet, så kan jag inte uttrycka denna osäkerhet med en kommentar i källfältet, för det finns inget källfält som avser själva länken mellan gifte och barn!
 
Särskilt när man skall sammanställa uppgifter från ett stort antal forskare, så finner jag det angeläget att man kan gradera tillförlitligheten också för familjerelationerna, inte bara för personnotiserna. En och samma person bör kunna ha alternativa föräldrapar dokumenterade i samma databas, med olika källor, precis som jag kan ge personen två födelsenotiser i avvaktan på att jag kommer underfund med vilken som är riktig.
 
Jag hade för mig att jag skrivit om detta på GenWeb-listan, och det visade sig stämma, fast bara i förbigående, i samband med att vi diskuterade källkritik och projektorganisation våren 1995. Vi kom givetvis inte mycket längre än så. Nostalgi...