NULL Skriv ut sidan - Avancerade funktioner för publicering på Internet

Anbytarforum

Titel: Avancerade funktioner för publicering på Internet
Skrivet av: Per-Åke Svensson skrivet 2003-12-14, 20:06
Jag har inte tittat på den här diskussionen tidigare  men tycker att den är väldigt intressant.
 
Jag kan bara hålla med Patrick Lindholm om att den grundläggande förutsättningen för att åstadkomma ett fungerande informationsutbyte är den gemensamma informationsmodellen. Finns inte den kan man använda vilken teknik som helst - det kommer ändå inte att gå bra.
 
Men jag skulle egentligen vilja ventilera några tankar som berördes en bit längre upp: Hur skall man hantera kvaliteten? Det bör man ha några tankar om innan man standardiserar en informationsmodell. Kvalitesuppgifterna måste nämligen också in i informationsmodellen.
 
Ett sätt som i modifierad form skulle kunna tillämpas är det som användes i teknisk dokumenthantering. Där är det så att ett dokument kan ha flera statusnivåer, dock minst: under utarbetande, under  granskning, gällande och indraget (draft/reviw/valid /withdrawn). I dokumenthanteringssammanhang slussas ett dokument från en statusnivå till nästa genom att det utsätts för granskning av utsedda granskare.Granskaren godkänner och därigenom kan status förändras.
 
I sin grundform kan den här metoden bara tillämpas  inom släktforskning om man har någon form av etablerad granskningsfunktion. En sådan är med all  säkerhet omöjlig att åstadkomma för en större domän.
 
Man måste iställetr försöka få metoden att fungera på kollektiv basis, kanske såhär:
 
1. Se till att man kan åsätta såväl objekt som relationer dessa statusnivåer. När en uppgift läggs ut kan den bara få status under utarbetande.  
 
2. För att status skall ändras till under granskning måste källhänvisning anges.
(Där finns förstås ett formuleringsproblem)
 
3. Uppgifterna måste sedan veriferas av någon eller hellre ett antal personer, genom att de bekräftar källan. (Här måste man alltså ha tillgång till något standardiserat sätt att ange källa.)  
 
4. När detta skett kan status automatiskt ändras till gällande  
 
5. Indragen skulle en uppgift kunna bli om någon källa visat sig vara falsk eller vilseledande.
 
Synpunkter?
 
Mvh/Per-Åke