NULL Skriv ut sidan - Avancerade funktioner för publicering på Internet

Anbytarforum

Titel: Avancerade funktioner för publicering på Internet
Skrivet av: Anders Andersson skrivet 2003-12-14, 18:58
Jo, jag tittar på funktionaliteten, men jag försöker också se (i grova drag) vilka komponenter som behövs för att åstadkomma denna funktionalitet. En av dessa komponenter är informationsmodellen, men arbetet med den pågår alltså redan (jag har inte undersökt hur snabbt det framskrider).
 
En annan komponent är ramverket; hur knyter vi ihop databaserna, användargränssnitten och dokumentationen till en fungerande helhet? Vilka finansieringsmodeller är möjliga, dvs skall man erlägga avgifter i proportion till mängden ställda frågor och avgivna svar, eller bör kostnaderna täckas på andra sätt (reklam, frivilliga bidrag)? Behövs någon form av åtkomstkontroll, eller skall alla data anses publicerade och därmed i princip lika tillgängliga för alla?
 
Informationsmodellen är helt klart en förutsättning för att åstadkomma den önskade funktionen, men vi måste inte invänta en färdig DTD för just släktforskningsdata för att kunna diskutera (och även implementera) olika metoder för informationsutbyte.
 
Sedan vill jag även skilja prototyper och (fungerande) implementationer åt. En prototyp är att betrakta som en modell för visning; den innehåller kanske en uppsättning testdata, men den är vanligen inte praktiskt användbar. En implementation fungerar och kan användas också i praktiken, även om den inte vunnit erkännande som standard (det kan finnas flera konkurrerande implementationer, ej kompatibla med varandra).
 
Jag har nämnt DISBYT som exempel på en implementation (av ett system för matchning av data ur olika databaser). Har du använt DISBYT själv? Om inte, så är förstås exemplet inte särskilt illustrativt utan en närmare beskrivning.