NULL Skriv ut sidan - Avancerade funktioner för publicering på Internet

Anbytarforum

Titel: Avancerade funktioner för publicering på Internet
Skrivet av: Patrick Lindblom skrivet 2003-12-14, 15:58
Jag pratar helt enkelt om en vettig informationsmodell för genealogisk information. Därför att utan en sådan kan det som du är ute efter - parallell sökning i multipla databaser och sammanställning av delresultat - aldrig bli verklighet.
 
Är det kanske så enkelt att du tittar på funktionalitet (vinsten för användarna) och jag tittar på arkitektur (hur vi kan nå dit)?
 
Jag tror inte alls att ditt problem är enklare, men jag tror att mitt problem är en förutsättning för att kunna lösa ditt. Men inget hindrar ju att man jobbar på de båda parallellt. Att göra en specifikation för hur man tänker sig att detta skall fungera och börja speca API:er, Web Services o.s.v. går ju jättebra, så länge man i sin modell då antar att det kommer en standard för hur informationen skall utbytas.
 
Vad gäller prototyper och verifiering så är vi helt överens. Min poäng i sammanhanget rörde det faktum att det inte är absolut nödvändigt med en prototyp för att kunna ta fram en standard. Däremot är det absolut nödvändigt med en standard om flera system / noder skall kunna utbyta information med varandra. Men att man bygger en prototyp när man jobbar med standardiseringar är ändå en självklarhet - för verifiering, men också för marknadsföring.