NULL Skriv ut sidan - Avancerade funktioner för publicering på Internet

Anbytarforum

Titel: Avancerade funktioner för publicering på Internet
Skrivet av: Anders Andersson skrivet 2003-12-13, 23:38
Ok, nu ser jag vad du syftar på med informationsklassificering, och då är jag med på noterna i det avseendet.
 
Vi har däremot fortfarande olika utgångspunkter när det gäller turordningen i standardiseringsprocessen. Det kanske beror på att vi talar om olika standarder? Du talar om standarden för informationsklassificering; där finns såvitt jag förstår redan de grundläggande verktygen (för bearbetning av XML-data), alltså implementationerna. Denna standardisering sysslar redan andra med, så jag väljer att koncentrera mig på det som blir kvar, den parallella sökningen i multipla databaser och sammanställningen av delresultaten. Detta är kanske ett enklare problem, men det är likafullt av intresse för standardisering.
 
En skriven specifikation kan vara tillräckligt underlag för en överenskommen standard, om den är felfri och alla förstår den. I brist på formella verifieringsmetoder är det dock angeläget att specifikationen har testats genom praktiska implementationer, precis som man kombinerar teoretiska beräkningar och praktiska vindtunnelexperiment när man konstruerar flygplan. För att en protokollstandard skall godkännas för Internet fordras minst två, inbördes kompatibla, implementationer utifrån samma specifikation.