NULL Skriv ut sidan - Avancerade funktioner för publicering på Internet

Anbytarforum

Titel: Avancerade funktioner för publicering på Internet
Skrivet av: Patrick Lindblom skrivet 2003-12-13, 12:14
Lennart L: Jag håller med om mycket av det du skriver, men XML är redan standard, även i praktisk användning. XML används i väldigt många applikationer och inte bara över internet.
 
C# och .Net-verktygen har inte så mycket med detta att göra, tycker jag. Om du tänker på Web Services så går det ju lika bra att framställa sådana med andra verktyg och miljöer, t.ex. Java, Cold Fusion, PHP m.fl.
 
XML är i den meningen bara ännu ett filformat. Det går utmärkt att framställa bra XML-filer även med gamla programspråk och även scriptspråk som ASP, PHP m.fl.
 
Utvecklingsverktyg finns alltså, men det kanske inte ännu finns någon integrerad svit med verktyg både för programmering och design av XML-scheman. Det tror jag dock inte är avgörande. Det finns ju verktyg som XMLSpy och allt vad de heter för att jobba med XML-definitioner.
 
Databaser som kan exportera direkt i XML-format finns också idag (precis som de kan exportera kommaseparerat), men det är kanske inte på det sättet man kommer att använda tekniken främst i framtiden. Jag tror att det kommer att finnas en uppsjö tjänster på nätet som tar emot och lämnar svar i form av välformaterade XML-dokument, d.v.s följer ett väldefinierat schema eller DTD (hellre schema, DTD:er är för svaga på typning). Men det är tjänsterna som sådana som är intressanta, inte vilken databasmotor som ligger i botten.
 
Vad gäller GEDCOM, så har jag faktiskt inte sett själva specen, men jag är hittills inte imponerad av de tillämpningar jag har sett som nyttjar GEDCOM-formatet. Det är väldigt mycket information som faller bort i export/import mellan t.ex. MinSläkt och Disgen.
 
Anders A: SourceForge skulle säkert vara bra som bas för själva systemutvecklingen. Om det fungerar även för modelleringsdiskussioner vet jag för lite om. Jag har följt lite projekt på SF, men inte deltagit själv i något ännu.