NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2003-11-22

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-11-22
Skrivet av: Björn Sonesson skrivet 2001-04-11, 00:24
I boken 'Järna, Nås, Äppelbo - Ur tre socknars historia' (1991) finns bl.a. Margaretha Hedbloms 'Tabeller över emigrationen'. Där finns det bara en som stämmer med namn och ålder : Pipar Halvar Nilsson som utvandrade till New York, N.Y., USA. Han står som född 1863-12-27 i Rågsveden.
 
Här kommer lite uppgifter om Halvar och hans föräldrar. (Jag har vid denna kollning inte kunnat röna något släktskap med mina anfäder.)
 
Pipar Halvar Nilsson, äkta född 27/12 1863 (dopdatum och uppgift om faddrar finns ej på de till SCB skickade födelseutdragen) av föräldrarna Hemmansägare och soldat Nils Nilsson Pipare och hans hustru Ingeborg Halvarsdotter (utan ortnamn). Källa: Äppelbo C-SCB barn nr 48/1863.
 
Tack vare att Hedblom omnämnde födelseorten kunde jag snabbt återfinna Halvar i Äppelbo husförhörslängd (AI:12a mikrokort 11859 6/9, rad 2, uppslag 2 fr. vänster, dv.s. sidan 187. Överst står byns namn - Rågsveden. Sedan framgår det att fadern Nils Nilsson dels var född 1825-06-07 i Rågsveden, dels att han var soldat i Västerdals kompani på soldatrote nr 63. Vi får också veta att modern Ingeborg Halvarsdotter var född 1829-08-12 i byn/gården 'Vid Bäcken' (kan ibland vara ihopskrivet : 'Vidbäcken').  
 
Fadern Nils Nilssons (Pipare) födelse i notiser efter Äppelbo födelsebok 1825:  
Nils född 7/6 1825 i Rågsveden, döpt 9/7 1825, föräldrar Ingrids Nils Ersson och dess hustru Anna Ersdotter i Rågsveden, föräldrars ungefärliga ålder (5-tal) anges till 30 á 35 (med mannen först) samt faddrar : Ingrids Nils Larsson och dess hustru Anna Ersdotter i Rågsveden och drängen Ingrids Lars Larsson och dess syster Brita ibidem (=samma ort).  
 
Modern Ingeborg Halvarsdotters födelse i notiser efter Äppelbo födelsebok 1829:  
Ingebor - står så i födelsebok, kanske dåtidens uttal av namnet? - född 12/8 1829 i 'Vid Bäcken', döpt 16/8 1829, föräldrar Halvard Larsson och Anna [svårläst fadersnamn]dotter i 'Vid Bäcken', föräldrars ungefärliga ålder (5-tal) anges till 35 á 40 (med mannen först) samt faddrar : Nirs Lars Ersson och dess hustru Anna Magnusdotter från Rågsveden och Oluf Persson och dess hustru Ingebor Persdotter på Opsaheden.  
 
mvh Björn Sonesson