NULL Skriv ut sidan - Vad har hänt idag?

Anbytarforum

Titel: Vad har hänt idag?
Skrivet av: Lennart Johansson skrivet 2007-06-11, 23:15
Oj oj så mycket upprörda känslor för att Rötters och Anbytarforums webbsida inte är tillgänglig ett antal timmar. Det finns ju så många andra miljoner webbsidor att titta på om man nu vill sitta vid datorn. Om man inte släktforskar så kan man göra så mycket annat under tiden t ex meditera, lyssna på musik, gå ut och söka upp en plats i solen eller i skuggan under ett träd efter behag, umgås med vänner eller läsa sagor för barnbarnen.
 
Nu undrar väl någon vad jag är för en kuf, som tycker så. Men innan jag gick i pension för sex år sedan och började med släktforskning, tillbringade jag 25 år i arbetslivet vid några av landets större datacentraler. Har deltagit i åtskilliga utredningar och mätningar om tillgänglighet, systemprestanda och effektiv drift av IT-system och till bästa ekonomi. Men skall man ha högsta tillgänglighet (24x7x52) så kostar det en slant i dubblerade system, organisation, rutiner och personal för högsta incidentberedskap. Det är givetvis viktigt i  miljöer där människoliv, stora ekonomiska värden och viktiga samhällsfunktioner står på spel. T ex IT-system för flygsäkerhet, biljettbokning, sjukhus, telefonväxlar, processindustri, finansiella system hos banker och försäkringsbolag etc.  
 
Begär man tillgänglighet på 99,9 % och vitesbelopp för stopp så blir prislappen därefter. Vad jag minns kunde det bli långa diskussioner om ansvar, och var felet låg t ex i makin- eller progamvara, hos nätlevarantören eller i kundens utrustning. Så det gällde att ha specificerat väl vad procenten skulle räknas på. Diselbackup för strömförsörjning finns givetvis hos banker, sjukhus och liknande och kostar många miljoner, men jag har inte hört talas om att webbhotell har det. Men det kanske finns nu. Däremot daglig och automatiserad backup av serverparken förekom flera år innan jag gick i pension.
 
Det var några funderingar från en gammal dataräv. Hudralappen som det talas om räcker nog bara till kaffe med fikabröd för två personer.  
 
Mvh Lennart Johansson