NULL Skriv ut sidan - Rötter fungerar inte

Anbytarforum

Titel: Rötter fungerar inte
Skrivet av: Henrik Törnqvist skrivet 2007-05-01, 17:33
Nedanstående kanske kan vara av intresse i denna diskussion...
 
Då jag förra hösten roade mig med att testa olika  vulnerability scanners upptäckte programmen (som jag körde) att flera av de program som finns installerade på den Ålcom-server som bl.a AF ligger på kunde vara sårbara.  
 
Den 10:e Augusti skickade jag iväg ett email till Ålcom och delgav mina farhågor. Den 3:e Oktober (nästan två månader senare) fick jag nedanstående svar:
 
Hej,
 
jag kan lugna dig med att de hittade sårbarheterna förmodligen är falskt larm. En del av de programvaror som körs på servern har ett äldre versionsnummer men är ändå uppgraderade med de senaste säkerhetspatcharna. Vi har strypt åt den information som servern visar för att undvika liknande missförstånd igen.
 
med vänlig hälsning
Conny Rosenberg, Ålcom.
 
Det är givetvis bra att man uppdaterar med de säkerhetspatchar som släpps. Men om programvaran lider av andra buggar, begränsningar, etc av annan karaktär så är det inget säkerhetspatchar löser. Där måste man helt enkelt uppgradera - det skulle ju ha varit det första man tittat på när forumet började strula. Jag skulle inte bli ett dugg förvånad om AF skulle fungera bättre om man uppgraderade många av de underliggande programvarorna (vilket i och för sig kan vara tämligen problematiskt när man kör en så pass gammal grund).
 
Fortfarande snurrar en del program/tjänster i servern som jag är tveksam till om de behövs, men dess minnes- och processoranvändning kanske är försumbar. Men å andra sidan skall man ju helst installera ett minimalistiskt system för att sedan dra igång det man behöver, inte tvärsom.
 
Med vänlig hälsning,
 
Henrik Törnqvist
Örebro