NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2006-11-04

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-11-04
Skrivet av: Peter Karlsson (Peterk) skrivet 2006-06-02, 16:31
Om en ny (bättre) version av en bild kommer in långt senare med avsikt att ersätta en tidigare bild, så gäller det verkligen att man gör en sökning på det bildnummer man tänker radera. Detta för att inte riskera att bryta länkar som kanske finns gjorda till den ursprunliga bilden från andra bilder/personer..
 
Är det så att det finns, måste man se till att ändra på de ställen där länkar finns (en del jobb) - alternativt byta ut själva bilden bara i det ursprungliga bidraget (ännu mer jobb om jag inte minns fel :-)
 
----------------------------------
 
 
För att återgå till det tidigare avhandlade så är det ju inte alls bra, att bra kort på identifierade personer försvinner bara för att ramen är sned..
 
Det finns ju många, många bilder (även äkta Porträttfoton på kartong, dock kanske i andras album som man knappast får bryta upp för att se allt) där fotografering är enda alternativet. - Tänker mig då att om korten inte kan/får tas ut ur albumet så kan de vara omöjliga att skanna; antingen för att albumet inte kan ge sig ut och resa dit skanner finns - eller för att ett album kan vara gjort, eller i sådan kondition, att det inte tål den nedläggning/tillplattning som krävs för skanning.
 
Kan tänka mig att en utveckling här i Porträttfynd skulle vara att man tillför hjälp & instruktioner för just digitalfotograferingen. Jämfört med bara från 2002 då detta startade, så är ju tekniken vida långt mer spridd - och rimligen kommer allt fler på sikt att vara bekanta med den teknik som krävs (inte minst bildbehanlingsmässigt).
 
Sommaren har kommit åter, snart får man gå ut och nysa i 5-6 veckor.. Rensar väl skallen lite om inte annat