NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-09-25

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-09-25
Skrivet av: Jan Ek (Janek) skrivet 2005-08-25, 20:49
Stig,
 
Jag tror du fått en sak om bakfoten. En del av syftet med att samla in alla dessa bilder är just att hitta dubletter. Inte dubletter i själva databasen, men att kanske hitta precis samma bild du själv har i egen samling hemma i byrålådan. Om du då har riktig tur kanske den andra bilden redan känd och identifierad. Eller så är det omvänt, du vet vem din bild föreställer och kan då hjälpa den som lagt in sin kopia med identifieringen.
 
Blev det härligt oklart nu  
 
Hela vitsen med att sortera på fotograf är att det är den enda uppgift du kan utläsa av själva bilden, också om du hittat den på en loppmarknad, utan att veta något om personerna, eller att du har fel information om dem. Det speciella med denna typ av bilder var ju att den som ursprungligen köpte dem fick en hel bunt att dela med sig av. Chansen att finna maken i många olika samlingar är alltså ganska stor, också om mycket givetvis blivit förstört.
 
Som jag uppfattat det är just detta med att alla hjälper med att identifiera varandras bilder är en av de viktigaste aspekterna med hela databasen. (Peter får rätta mig om jag har fel) Att vi samtidigt räddar en kulturskatt från att kanske försvinna, och tillsammans dokumenterar en tidsperiod är närmast en bieffekt.