NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 04 februari, 2012

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 04 februari, 2012
Skrivet av: Annette Stephens skrivet 2011-03-13, 21:21
Hejsan alla duktiga och snälla släktforskare!
 
Jag undar om någon har tid att hjälpa mig med följande. Jag skulle vilja veta vad det står i en dom i Älvdalen från 1713.
Under rubriken avrättade här på anbytarforum finns följande inlägg
 
Tidpunkt:  16 dec 1713  
Brott:  Hor, Trolldom  
Text:  Lisselifwars Lars Larsson blef avrättad den 16 december 1713 för lövjeri och dubbelt hor. Han var född 1645 i Evertsbergs by, men gifte sig senare till Wästermyckelängs by, där han fick 4 barn mellan 1668-1677. Han gifte om sig 1703 med Karin Ersdotter som begravdes den 26 december 1713, bara 10 dagar efter makens avrättning i en ålder af 58 år. Lars blef dömd för dubbelt hor eftersom han beblandade sig med rustmästaren Hans Hansson Stenbits hustru Anna Danielsdotter född 16 augusti 1690. Hon var alltså 45 år yngre än han!, men ändå gift med egna barn. Hon och maken lämnade efter kriget Älvdalen och bosatte sig i Arbrå socken och Hansätter där hon avled 27 februari 1781, över 90 år gammal.  
 
Jag har beställt mikrokorten denna dom finns i, men postgången mellan Sverige och Italien har tagit lite för lång tid denna gång. Jag håller på med en skoluppsats, så det börjar bli bråttom att få tillgång till informationen.
Vad jag är intresserad av att veta är varför endast mannen i detta fall blev avrättad, och inte den medskyldiga kvinnan. Och vad för annat straff fick kvinnan, om något. Samt domstolens motivering till straffen i detta fall.
Domen ska finnas på följande mikrokort
 
Kopparbergs län SE/SVAR/ULA-132200011   11 KLHA Serie XI  
 
Jag hoppas verkligen någon kan hjälpa mig. Jag föredrar att göra mitt eget arbete, men tiden börjar bli kort eftersom mikrokorten inte kommit med posten ännu.
 
Vänliga hälsningar,
 
Annette Candelaria