NULL Skriv ut sidan - Anbytarforums register - Problemet med Å, Ä och Ö..

Anbytarforum

Titel: Anbytarforums register - Problemet med Å, Ä och Ö..
Skrivet av: Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter) skrivet 2002-03-22, 17:22
Flyttar hit några inlägg från Östergötland > Västra Eneby rörande detta bekymmer och ger en kommentar till dessa och tidigare inlägg här ovan..
 
De flesta som sökt bland t.ex socknarna i de lite större landskapen har säkert slagits av att det är lite si och så med sorteringen; först syns en del socknar på Ä och Ö, sedan finner man de socknar som börjar med Västra- eller Östra- utspridda i flera grupperingar på ett till synes mycket förvirrat vis. Detta leder förstås till att det titt som tätt skapas ytterligare en rubrik för en socken som redan finns upplagd men som varit svår att finna..
Alla sådana dubletter rensade jag bort under oktober-november förra året, men de kommer oundvikligen tillbaka då och då. Numera tror jag dock att det inte hinner bli så många dubbla diskussioner eftersom jag försöker hålla efter regelbundet.. Men när/om Ni ser att det bildats en dubbel sockendiskussion så är jag tacksam för ett mail om detta - ju förr man får det fixat desto bättre..
 
-Varför är det nu så här? Grundproblemet är redan beskrivet här ovan; dvs den programvara 'Discus' som ligger till grund för detta program klarar inte av att hantera Å, Ä och Ö på rätt sätt, utan de kommer i fel ordning. Dessutom blir det extra inkonsekvent då de socknar som lagts upp tidigt (då en tidigare version av Discus användes) ligger sorterade på ett vis, medan de som kommit till senare sorteras lite annorlunda.. Det är därför som man finner socknar som börjar på t.ex 'Västra-' både i början och slutet under bokstaven V..
 
Det nämns här ovan att man som administratör lätt kan sortera detta 'för hand' - och det är alldeles riktigt.. Men: -programmet har den olustiga egenheten att det så fort det tillkommer en ny rubrik återställer den 'oordning' som rådde tidigare..!
Detta betyder alltså att vi kan sortera manuellt; men det fungerar bara på diskussioner där man inte kan skapa någon ny diskussion..
 
Förhoppningen är väl att detta skall vara löst till kommande version av 'Discus' - men i avvaktan på detta skulle en lösning kunna vara att försöka se till att alla socknar blir upplagda i respektive landskap, sedan tar vi helt enkelt bort möjligheten att lägga upp nya sockenrubriker och den omsortering man får göra för hand kommer då att bibehållas..
-Detta är inget större problem i de landskap som ligger lite norrut, där finns så gott som alla socknar upplagda redan, men tyvärr är det ju inte där som åtgärden behövs mest. Störst problem finns i de sockentäta Västergötland, Östergötland, Skåne och Småland. Här finns det också en riklig förekomst av socknar som börjar med Västra-, Östra- och Södra- vilket som sagt ökar problemen ytterligare..
Ev. skall jag testa på prov detta med att mata in resterande socknar för Östergötland, där detta leder till problem rätt ofta.
 
Tillsvidare så får alla försöka tänka sig för lite extra då man skall leta efter en socken som på ett eller annat sätt har dessa eländiga (men för oss helt oersättliga) å, ä och ö i sitt namn - för det mesta är ju socknen redan upplagd, men den kan alltså ligga lite galet..