NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2007-09-04

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2007-09-04
Skrivet av: Jörgen Tollesson skrivet 2007-08-30, 20:48
Att processorn är utbytt för högst ett par år sedan säger ju ingenting om hur kraftig den är... Och hur var det med serverns programvara?
 
När det gäller de införda begränsningarna, så testade jag att göra ett inlägg med exakt 3.000 tecken - men jag kom inte längre än till förhandsgranskningen, där jag möttes av följande meddelande:
 
Visa fel vid Lägg till inlägg
 
Ditt inlägg var större än maximal storlek som sidansvarig tillåter. Storleken på inlägg är begränsad till 3 kilobytes. Ditt inlägg var 3.016 kilobytes. Du kan försöka dela upp inlägget i två eller flera delar.Jag bortser från påståendet att min inlägg var på 3.016 kB (= 3 MB!); jag utgår ifrån att det bara är en miss i översättningen från engelskan (punkten ej utbytt mot kommatecken).
 
Detta visar hur som helst att begränsningen inte alls är 3.000 tecken, utan generöst nog hela 3.072 tecken (1 kB = 1.024)... J
 
Nu innehöll emellertid mitt inlägg på pricken 3.000 tecken; jag hade dock delat upp dem i tio stycken om vardera 300 tecken. Tydligen var det blankraderna mellan styckena som spökade, för när jag prövade med hela texten i ett enda stycke, så fungerade det.
 
Jag brukar skriva alla inlägg i Anteckningar (Notepad) och sedan kopiera in texten; det behövs ju inga formateringsmöjligheter, eftersom det sköts med kod i själva inlägget. Det finns därför ingen anledning att dra igång det trögstartade och minnesslukande Word-maskineriet för ett inlägg - men det är man ju tvungen till om man ska räkna antalet tecken. Men inte ens det hjälper, för båda varienterna i försöket (med och utan blankrader) gav samma resultat enligt Word: 3.000 tecken. Det är alltså bara att chansa och se om inlägget släpps igenom...
 
Jag är dock helt övertygad om att den här begränsningen bara gör forumet ännu segare! Om man delar upp inlägget i två delar, som man faktiskt uppmanas till i meddelandet ovan, så sänder man in lika många tecken - men all formateringskod som läggs till i inlägget av Discus (vilket utgör en icke ringa del av sidans kod) läggs då till två gånger. Detta innebär dels att jag måste belasta servern med att förhandsgranska och skicka in två inlägg i stället för ett, dels att filen blir större än om jag bara hade gjort ett inlägg.
 
Samma sak måste rimligtvis gälla bilderna, t.ex. om man delar upp en husförhörslängd på två bilder med några rader i varje bild. Båda bilderna kan då visserligen ligga i samma inlägg (antar jag...), men det är två bildfiler som ska laddas från servern varje gång någon besöker sidan.
 
Slutsats: Ta bort begränsningarna - de gör bara saken värre!